Apple Menguji iPhone Tanpa Palam

 




Apple dikatakan sedang meneroka kemungkinan iPhone tanpa port kilat, alias benar-benar tanpa palam.

Penjelajahan ini dilaporkan dilakukan dengan menguji versi iPhone tanpa port yang dapat melalui proses pemulihan, aka memasang semula. Anda melakukan ini dengan menggunakan mod 'Pemulihan Internet', yang menjadikan proses pemasangan iOS tidak memerlukan sambungan ke Mac atau PC.


Ini kerana setakat ini proses pembaikan iPhone yang rosak dengan sistem operasi memerlukan sambungan ke peranti lain, iaitu menggunakan port Lightning pada iPhone. Nah, jika nanti Apple benar-benar melepaskan iPhone tanpa palam, maka proses ini mesti dipastikan terlebih dahulu.



Dilaporkan oleh Apple Insider, Senin (1/3/2021), pasukan perisian Apple dikatakan akan mencuba tiga cara untuk memperbaiki sistem operasi iPhone untuk proses pemulihan ini.


Kaedah pertama adalah di mana pengguna harus 'memaksa' iPhone ke mod pemulihan manual, tujuannya adalah untuk mengaktifkan siaran Pemulihan Internet. Langkah ini memerlukan peranti Mac atau PC dengan iTunes yang berdekatan, yang kemudian akan membimbing pengguna melalui proses pemasangan yang selebihnya.


Kaedah kedua adalah membuat peranti memasuki mod pemulihan secara automatik, tetapi masih memerlukan Mac atau PC dengan iTunes di dalamnya.


Kaedah ketiga menggunakan Bluetooth, yang merupakan cara terakhir untuk menghantar isyarat dan data.


Apple sendiri dikatakan lebih berminat dengan kaedah pertama dan kedua, dan dikatakan telah menguji proses pemulihan untuk beberapa lama. Namun, proses itu sendiri dikatakan terlalu lambat untuk penggunaan umum pengguna, yang bermaksud mereka masih memerlukan masa untuk mempercepat prosesnya.


Tetapi itu tidak bermakna mereka lupa akses fizikal ke proses tersebut. Kerana pasukan perkakasan Apple dilaporkan mempertimbangkan kemungkinan menggunakan pad pogo untuk membuat sambungan fizikal, alias ia masih tidak memerlukan kehadiran port pada iPhone.


Kaedah ini, buat masa ini, dilaporkan dilakukan dengan menggunakan penyambung yang menyerupai dan dipasang ke slot kad SIM. Penyambung rahsia seperti ini sebenarnya bukanlah perkara baru bagi Apple, kerana mereka sudah melakukan perkara yang sama di Apple TV dan Apple Watch.


Khabar angin mengenai kehadiran iPhone tanpa palam itu sebenarnya telah menyebar sejak sekian lama, tetapi sehingga kini tidak ada bukti kukuh bahawa mereka akan melepaskan palam pada iPhone generasi akan datang.

Apple Menguji iPhone Tanpa Palam Apple Menguji iPhone Tanpa Palam Reviewed by thecekodok on 3:49:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.