Bagaimana Realiti Maya Mempengaruhi Pendidikan?

 


Realiti Maya adalah teknologi yang diterapkan dalam dunia pendidikan.


Baru-baru ini, sekumpulan penyelidik mengetengahkan bagaimana teknologi realiti maya telah mempengaruhi sekolah dan kolej sejak 20 tahun yang lalu.


Para penyelidik meneliti 149 kertas penyelidikan mengenai Realiti Maya dan Pendidikan dari tahun 2000 hingga 2019 yang disimpan dalam tiga pangkalan data akademik.


Mereka mendapati bahawa teknologi realiti maya lebih banyak digunakan dalam pendidikan tinggi berbanding pendidikan sekolah.


Bidang yang paling banyak menggunakan realiti maya adalah Sains Asas, Sains Sosial, Kesihatan, dan Perubatan.


Penggunaan Virtual Reality berasaskan desktop paling kerap digunakan untuk pembelajaran berasaskan inkuiri. Sementara itu, intervensi VR mendalam yang dipakai di kepala menyebabkan peningkatan pembelajaran langsung.


Secara keseluruhan, penerapan Virtual Reality mempunyai pengaruh yang sederhana terhadap pembelajaran.


Beberapa faktor yang berkaitan dengan penemuan ini adalah disiplin, tahap perendaman, dan reka bentuk pembelajaran.


Penyelidikan ini menggambarkan beberapa implikasi praktikal untuk guru di sekolah dan universiti. Pengkaji juga mencadangkan agenda selanjutnya untuk penyelidikan penggunaan VR dalam pendidikan pada masa akan datang.

Bagaimana Realiti Maya Mempengaruhi Pendidikan? Bagaimana Realiti Maya Mempengaruhi Pendidikan? Reviewed by thecekodok on 5:30:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.