Banyak Kebocoran Data, Orang Masih Rasa Selamat di Internet

 


Kerajaan meminta perniagaan dan masyarakat untuk mendukung upaya melindungi data peribadi. Jangan berkongsi data peribadi dengan cuai.

Untuk melindungi data peribadi ini, bukan hanya dari kerajaan saja. Tetapi juga, peranan penting pelaku perniagaan sebagai pengawal dan juga orang yang memiliki data peribadi.


Peningkatan pelanggaran data peribadi yang berlaku semestinya menjadi alasan bagi orang ramai untuk melindungi data peribadi. Tetapi kenyataannya tidak seperti itu. Hasil kajian  menunjukkan  sebanyak 57% yang merasa selamat dengan data peribadinya tersebar di internet.


Walaupun sebenarnya, jika kita lihat ada banyak kes yang berkaitan dengan kebocoran atau pelanggaran data peribadi. Namun, dengan kes ini, masyarakat masih percaya bahawa peredaran data peribadi di internet masih selamat hingga sekarang


Terdapat tiga pihak yang mesti bekerjasama agar peraturan yang dibuat dapat dilaksanakan dengan baik. Jadi bukan hanya kerajaan, tetapi pelaku perniagaan dan masyarakat juga akan membantu. Sehingga tahap pelanggaran dan kebocoran data peribadi dapat dikurangkan.


Banyak Kebocoran Data, Orang Masih Rasa Selamat di Internet Banyak Kebocoran Data, Orang Masih Rasa Selamat di Internet Reviewed by thecekodok on 9:18:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.