Berhati-hati! Seperti Selfie Semasa WFH, Menjadi Sasaran Mudah untuk Penggodam

 


Semasa wabak, ramai orang bekerja dari rumah, atau bekerja dari rumah (WFH). Kemudian, tidak sedikit dari mereka yang suka mengambil gambar diri sendiri atau mengambil gambar ruang kerja rumah mereka.

Ini mungkin dianggap tidak berbahaya, tetapi menurut Sophos, sebuah syarikat keselamatan siber, penggodam dapat menggunakan ini untuk mengumpulkan data peribadi, yang digunakan sebagai data awal untuk penggodaman.


Dalam catatan blognya, Sophos memberikan contoh beberapa maklumat yang dapat dikumpulkan dari gambar WFH. Seperti label pada pakej pakej, yang mengandungi alamat rumah.



Kemudian foto yang dipamerkan juga dapat menunjukkan hobi seseorang, yang dapat digunakan untuk menyelesaikan pertanyaan keselamatan ketika masuk ke dalam akaun korban.


Terdapat juga foto pesta ulang tahun maya yang 'diadakan' di Zoom, Pasukan, atau perkhidmatan persidangan video lain, yang boleh digunakan untuk mengungkapkan tarikh lahir seseorang (sering digunakan sebagai kata laluan atau PIN), dan juga mengumpulkan nama rakan atau ahli keluarga.


"Kepelbagaian maklumat yang mungkin tersebar dalam konteks ini tidak terbatas," kata Dr. Jason Nurse, Profesor Madya Cybersecurity di University of Kent, menulis catatan di Sophos.


"Penipu, penipu dan penjenayah siber lain menyukainya apabila kami berkongsi maklumat peribadi, kehidupan, atau pekerjaan di ruang siber," tambahnya.


Selain itu, foto seperti ini sering disiarkan dengan hashtag seperti #WorkFromHome, #RemoteWork, dan #HomeOffice. Akibatnya, 'pekerjaan' penggodam menjadi lebih ringan. Cukup klik pada hashtag, dan kumpulkan foto.


Lebih teruk lagi, ancaman ini tidak hanya melibatkan data peribadi, tetapi juga data syarikat yang tidak kurang sensitif. Apabila data bocor, kesannya akan menjadi lebih besar.


"Analisis gambar persekitaran ruang kerja di rumah dapat mendedahkan isi peti masuk e-mel kerja, e-mel dalaman, nama pekerja, laman web peribadi, perisian yang dipasang di komputer, dan banyak lagi," jelas Nurse.


Oleh itu, Jururawat mengingatkan pengguna media sosial agar lebih berhati-hati ketika menyiarkan sesuatu agar tidak mendedahkan data peribadi atau sensitif. Termasuk objek yang berada di latar belakang foto.


Dia juga menyarankan untuk menggunakan latar belakang maya ketika melakukan konferensi video, dan berfikir dua kali sebelum menggunakan hashtag popular yang berkaitan dengan WFH.

Berhati-hati! Seperti Selfie Semasa WFH, Menjadi Sasaran Mudah untuk Penggodam Berhati-hati! Seperti Selfie Semasa WFH, Menjadi Sasaran Mudah untuk Penggodam Reviewed by thecekodok on 3:03:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.