Berikut adalah Fakta Mengejutkan Mengenai Lokasi Asal Wallpaper Bukit Hijau Ikon Windows XP

 


Kertas dinding atau latar belakang desktop Windows XP yang popular dengan gambar 'bukit hijau di bawah langit biru terang' memang sangat ikonik.


Kertas dinding ini bahkan merupakan salah satu foto yang paling banyak dilihat di dunia. Namun, tidak sedikit pengguna internet berpendapat bahawa ini bukan foto sebenar.

Lalu, di manakah lokasi asal foto itu dan siapa yang mengambilnya?


Orang di belakang kertas dinding adalah jurugambar dan ketua editor SFGate, Charles O'Rear. Dia memotret pemandangan berbukit di Napa County, California, Lembah Sonoma timur.


Foto mempunyai latar belakang yang hebat. O'Rear mengambil foto legenda ini yang dikenali sebagai bukit "Bliss" ketika memandu untuk menemui isterinya pada petang Jumaat pada Januari 1996, bertahun-tahun sebelum Windows XP dilepaskan.


"Sebilangan besar orang yang melihat foto itu, berjuta-juta orang, menganggapnya bukan foto yang nyata," kata O'Rear, seperti yang dilaporkan oleh New York Post, Isnin (3/1/2021).


"Memandu melalui bukit Sonoma pada bulan Januari selalu mendapat rumput hijau, sungguh indah. Saya tahu, cahaya dan awannya sempurna," sambungnya.


Sudah tentu majoriti pengguna PC kita sudah tentu biasa dengan wallpaper 'Bliss' yang sebenarnya.

O'Rear kemudian memuat naik foto ke Foto Stok. Ketika Microsoft menjumpai foto itu, syarikat itu segera membayar hak cipta, yang panjangnya enam digit.


Microsoft kemudian menyebarkan foto itu ke seluruh dunia sebagai sebahagian daripada kempen pemasaran $ 1 bilion.


Walaupun kerjaya fotografi O'Rear yang sangat produktif untuk Los Angeles Times, The Kansas City Star, dan selama lebih dari dua dekad di National Geographic, dia sangat menyedari bahawa imej di bukit "Bliss" di mana-mana akan selalu menjadi kenangan yang tidak enak. .



Untuk makluman, bukit itu diambil dengan kamera format sederhana. O'Rear mendakwa bahawa foto itu tidak dimanipulasi secara digital, atau gambar langsung yang tulen.


Untuk mengetahui keadaan bukit Bliss semasa, anda dapat melihatnya melalui Google Street View, dengan pemandangan 360 darjah.


Untuk mengetahui secara langsung, anda boleh memasukkan Peta Google dengan koordinat: 38.248966, -122.410269.

Berikut adalah Fakta Mengejutkan Mengenai Lokasi Asal Wallpaper Bukit Hijau Ikon Windows XP Berikut adalah Fakta Mengejutkan Mengenai Lokasi Asal Wallpaper Bukit Hijau Ikon Windows XP Reviewed by thecekodok on 5:24:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.