Bill Gates Kecewa Kerana Android


 Bill Gates mengakui bahawa dia kini menggunakan telefon Android. Sistem operasi dengan logo robot hijau telah disebutkan beberapa kali oleh pengasas Microsoft. Dia nampaknya antara cinta dan benci dengan Android. Sebenarnya, anda boleh katakan, kejayaan Android membuatnya patah hati kerana kegagalan Windows Phone.

"Saya sebenarnya menggunakan telefon Android," kata Gates, seperti dikutip oleh MacRumors, Sabtu (27/2/2021). "Kerana saya ingin mengikuti semuanya, saya sering bermain dengan iPhone, tetapi yang sering saya bawa adalah Android," sambungnya.


Lelaki berusia 65 tahun ini nampaknya mempunyai alasan lain mengapa dia lebih suka Android daripada iPhone untuk penggunaan sehari-hari. Menurutnya, telefon Android lebih mesra dengan aplikasi Microsoft.


"Beberapa pengeluar Android memasang perisian Microsoft yang menjadikannya lebih mudah bagi saya. Mereka lebih fleksibel mengenai bagaimana perisian itu menghubungkan dengan sistem operasi," jelas Gates.


"Jadi itulah yang membuat saya akhirnya terbiasa. Banyak rakan saya mempunyai iPhone, jadi tidak ada yang benar-benar murni," sambung Bill Gates.


Beberapa waktu yang lalu, Bill Gates juga telah menyatakan bahawa Android adalah penyesalan terbesarnya. Dia mengakui bahwa dia memberi Google terlalu banyak peluang untuk meluncurkan Android, yang dalam prosesnya dia dan Microsoft tidak dapat bersaing dengan Windows Phone yang akhirnya mati.


"Kesalahan terbesar saya adalah ... salah urus yang saya lakukan yang menghalang Microsoft daripada menjadi Android," kata Gates.


"Secara terperinci, Android berada dalam konteks platform standard pada telefon bimbit, yang bukan Apple. Itu adalah kedudukan semula jadi yang ingin diduduki Microsoft sebagai pemenang," kata Bill Gates.


Microsoft sendiri mempunyai Windows Phone. Juga untuk memperoleh unit Peranti dan Perkhidmatan Nokia dengan harga USD 7 miliar. Tetapi Microsoft tidak mempunyai kekuatan untuk bersaing dengan Android dalam apa yang disebut oleh Gates "hanya satu sistem operasi bukan Apple".


Pada kesempatan berikutnya, Gates menyatakan bahawa sebelum ini Microsoft dapat menandingi Android tetapi menjadi kurang fokus untuk bekerja pada Windows Phone kerana masalah monopoli. Pada tahun 1998, Jabatan Kehakiman membawa Microsoft ke mahkamah kerana didakwa menyalahgunakan kedudukannya yang dominan di pasar PC.


"Tidak ada keraguan bahawa tuntutan monopoli itu buruk bagi Microsoft dan (jika tidak demikian - merah) kami akan lebih fokus pada pembuatan sistem operasi," kata Gates dalam satu persidangan. "Jadi, daripada menggunakan Android, anda akan menggunakan Windows Mobile jika tidak ada kes seperti itu," dia memberi jaminan.


Walaupun begitu, Microsoft tetap dominan dalam perniagaan sistem operasi PC. Walau bagaimanapun, OS di ranah mudah alih dikuasai oleh Android dan iOS. Windows Mobile, yang kemudian berubah menjadi Windows Phone, benar-benar ketinggalan zaman.


"Kami sangat dekat. Saya terlalu kesal. Saya mengacau kerana terganggu," kata Gates, menyesali potensi Windows Mobile tidak terpenuhi.

Bill Gates Kecewa Kerana Android Bill Gates Kecewa Kerana Android Reviewed by thecekodok on 6:13:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.