Bill Gates menyokong usaha gila untuk mengurangkan cahaya matahari

 


Berbagai cara telah dilakukan oleh para saintis sebagai penyelesaian terhadap masalah perubahan iklim, termasuk idea-idea yang tidak biasa, seperti meredupkan cahaya matahari. Terdapat bahaya di sebalik usaha yang dibiayai oleh Bill Gates ini.

Proses berskala besar ini, yang dikenal sebagai geoengineering suria, adalah konsep yang dianggap cukup mengerikan sehingga hanya dapat digunakan jika di masa depan, ada area penting di Bumi yang terlalu panas untuk hidup.


Ini dikatakan oleh salah seorang pemimpin penyelidikan ini, Profesor Frank Keutsch dari Universiti Harvard.Newsweek, Selasa (30/3/2021) jika tidak ada yang menghalangi, perbicaraan akan dilakukan menjelang akhir tahun ini.



Secara teori, inti idea ini adalah untuk memantulkan sinar matahari kembali ke angkasa dengan bahan kimia yang disebut kalsium karbonat. Rencananya adalah bahawa dalam percubaan, bahan tersebut akan disebarkan oleh belon terbang tinggi dan akan mengkaji risikonya.


Bahayanya, menyebarkan bahan kimia ke orbit bertentangan dengan undang-undang alam. Mungkin cuaca tidak dapat diramalkan dan menyebabkan kemarau, yang pada gilirannya membuat bekalan makanan tersendat. Maka kajian mesti dijalankan secara menyeluruh.


"Keputusan yang kita hadapi hari ini adalah sama ada untuk mempertimbangkannya dengan serius. Menyelidiki dengan teliti apa risikonya dan seberapa baik ia akan memberikan maklumat yang lebih baik untuk generasi akan datang," kata David Keith, juga dari Harvard.


"Ini tidak menjamin mereka akan membuat keputusan yang tepat. Tetapi pada pandangan saya, kita memiliki kewajiban untuk memberikan mereka informasi tersebut sehingga mereka dapat membuat keputusan dalam menghadapi risiko perubahan iklim yang mengerikan," tambahnya.


Projek membelokkan cahaya matahari, yang dikenali sebagai Stratospheric Controlled Perturbation Experiment, sebagian didanai oleh Harvard University Solar Geoengineering Research Program (SGRP), sebuah institusi yang dibiayai oleh Bill Gates Foundation.

Bill Gates menyokong usaha gila untuk mengurangkan cahaya matahari Bill Gates menyokong usaha gila untuk mengurangkan cahaya matahari Reviewed by thecekodok on 5:22:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.