Bimbang Qualcomm, MediaTek Menjadi Pengilang 'Otak' Mudah Alih Terbesar

 


Pada suku ketiga 2020, MediaTek mengatasi Qualcomm untuk pertama kalinya sebagai pengeluar cip mudah alih terbesar. Dalam data terbaru, MediaTek telah berjaya mengungguli Qualcomm sepanjang tahun 2020 sehingga kini menjadi peneraju pasaran cip.

Asnalisis pasaran oleh Omdia yang diterbitkan oleh DigiTimes mengatakan bahawa syarikat Taiwan itu menghantar sejumlah 351.8 juta unit cip kepada pengeluar telefon pintar utama pada tahun 2020.


Angka ini menunjukkan peningkatan hingga 47.8% dari tahun sebelumnya, sehingga menjadikan pangsa pasar MediaTek meningkat kepada 27.2%. Pencapaian ini cukup untuk menggulingkan penguasa sebelumnya, Qualcomm, yang meraih pangsa pasar sekitar 25%.


Apakah penyebab populariti MediaTek? Kekurangan cip global serta pasaran Huawei yang merosot kerana sekatan AS yang memaksa mereka beralih ke pihak ketiga dan vendor telefon bimbit yang bersaing juga menghasilkan telefon bimbit secara agresif, memberi MediaTek tembakan.


Begitu juga, pandemi Corona telah membuat pengguna menjimatkan lebih banyak dengan membeli telefon bimbit murah, di mana dalam segmen ini cip MediaTek mendominasi berbanding Qualcomm.


"Peranti kelas pertengahan dan rendah popular di kalangan pembeli. Kemampuan MediaTek untuk bersaing menjadikannya alternatif untuk kerepek Qualcomm dalam segmen ini yang membantu pertumbuhan syarikat," kata Zaker Li, penganalisis kanan di Omdia.


Penjual dengan otak MediaTek terbanyak adalah Xiaomi dengan 63.7 juta unit terjual. Oppo berada di tempat kedua dengan 55.3 juta unit, bahkan menjadi 83.19 juta unit jika anda menambah penjualan dari anak syarikatnya, Realme. Kemudian ada Samsung dengan 43.3 juta unit.


MediaTek diramalkan masih dapat mengekalkan kepemimpinannya terhadap Qualcomm pada tahun 2021. Lebih-lebih lagi, pertumbuhan pasaran telefon pintar diramalkan akan tertumpu di pasaran negara-negara membangun di mana rakyat cenderung membeli telefon pintar yang berpatutan.

Bimbang Qualcomm, MediaTek Menjadi Pengilang 'Otak' Mudah Alih Terbesar Bimbang Qualcomm, MediaTek Menjadi Pengilang 'Otak' Mudah Alih Terbesar Reviewed by thecekodok on 6:08:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.