Bos Facebook mengkritik Apple di Clubhouse, mengapa lagi?

 


Pertikaian antara Facebook dan Apple semakin panas. Tidak lama dahulu, bos Facebook Mark Zuckerberg mengatakan bahawa dia sama sekali tidak gembira dengan kemas kini privasi Apple.


Kemas kini privasi Apple ini akan meminta pengguna memberikan izin ke berbagai aplikasi, termasuk Facebook, ketika aplikasi ingin mengesan aktivitas pengguna di aplikasi atau laman web.


Sebaliknya, Apple mengatakan bahawa perubahan privasi ini bertujuan untuk memberi pengguna lebih banyak kawalan terhadap data mereka. Perubahan dasar privasi ini dijangka meluncur sekitar bulan September ini.


Persaingan antara Facebook dan Apple juga memanas ketika Mark Zuckerberg menyatakan keprihatinannya mengenai kemas kini privasi Apple dalam perbincangan mengenai aplikasi sembang audio Clubhouse.


Dikutip dari CNET, Jumat (19/3/2021), Zuckerberg mengungkapkan, kemas kini privasi ini dapat membahayakan perniagaan kecil dan pembangun yang bergantung pada ekosistem Facebook atau pembangun yang menjual aplikasi mereka di App Store.


Facebook juga, memperoleh berbilion dolar AS setiap suku tahun dari perniagaan iklan. Sekiranya penjejakan aktiviti harus dilakukan dengan persetujuan pengguna, pendapatan iklan Facebook berpotensi jatuh.


"Kenyataannya adalah, saya percaya kita akan dapat menangani situasi ini dengan baik dan kita akan berada dalam posisi yang baik. Saya rasa kita mungkin berada dalam kedudukan yang lebih kuat jika kemas kini privasi Apple mendorong lebih banyak perniagaan berdagang di platform kami," "kata Mark Zuckerberg.


Zuckerberg mengatakan kemungkinan perniagaan kecil dan pemaju akan merasa lebih sukar untuk menyesuaikan diri dengan perubahan tersebut.


Facebook bukan satu-satunya syarikat yang berdebat dengan Apple. Ketua Pegawai Eksekutif Spotify Daniel Ek juga mengatakan bahawa perkhidmatan streaming muzik yang dipimpinnya mengajukan aduan antimonopoli terhadap Apple di Suruhanjaya Eropah pada tahun 2019.


Sebabnya tidak lain adalah potongan 30 peratus yang diambil oleh Apple untuk semua pembelian dalam aplikasi.


"Pada pandangan saya, ini sangat merosakkan. Bukan hanya Spotify tetapi keseluruhan ekosistem pembangun dan pembangun aplikasi. Ini juga alasan kami mengajukan aduan rasmi," kata Daniel Ek.


Mendengar komen Ek, Zuckerberg menambah bahawa Facebook harus berulang kali berhubung dengan Apple untuk masa yang lama.


Menurut Zuckerberg, pada waktu itu pihaknya harus berkomunikasi dengan Apple untuk mengelakkan pembuat iPhone mengambil potongan berita di Facebook.


"Saya rasa ini adalah masalah besar," katanya.


Apple tidak segera menanggapi permintaan untuk memberi komen. Pada bulan November, Apple mengatakan akan menurunkan komisen App Store kepada 15 peratus untuk pemaju kecil yang memperoleh pendapatan di bawah $ 1 juta per tahun.

Bos Facebook mengkritik Apple di Clubhouse, mengapa lagi? Bos Facebook mengkritik Apple di Clubhouse, mengapa lagi? Reviewed by thecekodok on 6:09:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.