Bos WhatsApp berkata Apple Tidak Adil mengenai Label Privasi Aplikasi

 


Ketua WhatsApp Will Cathcart bercakap mengenai persaingan antara WhatsApp dan iMessage, perkhidmatan pesanan pada peranti Apple.


Pada kesempatan itu, Cathcart menyoroti perubahan pada dasar privasi WhatsApp. Dalam temu bual di Big Technology Podcast, Cathcart ditanya mengenai label privasi di App Store.


WhatsApp sendiri cukup lantang mengenai ciri privasi Apple. Cathcart menekankan bahawa WhatsApp percaya bahawa terdapat perbezaan standard antara aplikasi pihak ketiga dan aplikasi Apple.


"Anda tidak melihat label untuk iMessage semasa memuat turun, kerana anda tidak memuat turunnya. IMessage sudah ada di telefon pintar anda, jadi kami mengkritiknya," kata Cathcart, yang mengkritik label privasi di iMessage, yang dipetik dari 9to5Mac, Isnin (15/3/2021).


Dia juga mengatakan itu tidak adil.


"Kami mempunyai maklumat pembayaran kerana kami mempunyai fitur pilihan untuk pengguna menggunakan fitur pembayaran di India, jika Anda mahu. Apple mempunyai ciri pembayaran dan pengguna dapat mengirim uang kepada rakan melalui iMessage," katanya.


Namun, menurut Cathcart, pada label privasi, Apple mengatakan WhatsApp mempunyai maklumat pembayaran sementara iMessage tidak.


"Apa bezanya? Mengapa kita dikatakan memiliki informasi pembayaran dan mereka (iMessage) tidak?" kata Cathcart menyoal.


Wawancara ini dilakukan sebelum Apple melancarkan halaman baru yang menunjukkan label privasi untuk setiap aplikasi. Walaupun begitu, hujah Cathcart kemungkinan akan tetap sama.


Dia juga ditanya mengenai persaingan antara Facebook dan Apple, terutama berkaitan dengan komen Mark Zuckerberg bahawa Apple adalah salah satu pesaing terbesar Facebook.


Cathcart menjelaskan, adalah kepentingan Apple untuk mengajak semua orang menggunakan iPhone kerana pemesejan iMessage akan berfungsi lebih baik jika semua orang menggunakan iPhone.


"Sekiranya orang beralih ke WhatsApp, rakan mereka akan lebih mudah menggunakan iPhone atau Android," katanya.


Menurut Cathcart, membuat orang menggunakan iPhone adalah kepentingan strategik Apple.


"Saya menggunakan Android kerana saya melihat pangkalan pengguna WhatsApp yang sangat besar di Android. Saya juga menggunakan iPad dan telah menjadi pengguna iPhone selama bertahun-tahun, tetapi saya ingin menggunakan produk ini seperti kebanyakan orang, jadi saya menggunakan Android," katanya kata.



Dia seterusnya membincangkan perubahan dasar privasi yang akan datang. Pada mulanya, kebijakan ini memberi kesan kepada pengguna bahawa mesej WhatsApp dapat dikongsi di Facebook.


Namun, Cathcart memastikan bahawa perubahan dasar privasi hanya akan berkaitan dengan komunikasi perniagaan (pengguna dengan WhatsApp Business API) dan bukan antara pengguna dan pengguna lain.


Dia mengatakan, kemas kini dasar privasi ini tidak mengubah apa-apa mengenai mesej peribadi pengguna.


"Tidak ada yang berubah di dalamnya. Kami menerangkan beberapa ciri perniagaan baru yang kami buat sehingga orang dapat berkomunikasi dengan perniagaan, jika anda mahu. Orang tidak perlu melakukan itu, semua orang mempunyai kawalan," katanya.

Bos WhatsApp berkata Apple Tidak Adil mengenai Label Privasi Aplikasi Bos WhatsApp berkata Apple Tidak Adil mengenai Label Privasi Aplikasi Reviewed by thecekodok on 5:13:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.