Buat Kedai Dalam Talian, Pendatang Korea Ini Mencapai USD 7.6 Billion

 


Pendatang dari Korea Selatan ini menjadi kaya secara tiba-tiba berkat kejayaan kedai dalam talian yang dibuatnya. Menurut perkiraan Forbes, asetnya bernilai USD 7,6 bilion n. Namanya Bom Kim.

Bom Kim dilahirkan di Seoul pada tahun 1978, tetapi meninggalkan Korea Selatan bersama keluarganya pada usia 7 tahun dan berpindah ke Amerika Syarikat. Pada masa ini, dia adalah warganegara AS.


Kim diterima belajar di kampus elit, Harvard, tetapi hanya bertahan 6 bulan dan berhenti sekolah. Dia kemudian kembali ke Korea Selatan dan mendirikan kedai dalam talian Coupang pada tahun 2010, tetapi tetap menjadi orang Amerika dan sering kembali ke sana.


Kedai dalam talianCoupang berkembang pesat dan menerima dana USD 3.8 bilion dari beberapa pelabur termasuk Sequoia Capital dan Softbank yang memiliki sekitar sepertiga saham Coupang. Coupang diubah menjadi syarikat e-dagang terbesar di negara Ginseng.


Seperti dikutip dari Independent, syarikat ini mempekerjakan lebih dari 10 ribu pekerja bukan hanya di Seoul, tetapi juga Shanghai, Beijing, Los Angeles, Seattle dan Silicon Valley.


Baru-baru ini, Coupang adalah IPO atau menjual saham awalnya di Bursa Saham New York. Mereka mengumpulkan $ 4.55 bilion, menjadikannya syarikat kedua terbesar Asia di NYSE selepas Alibaba.


Kim, yang memegang saham Coupang, memperoleh kekayaan secara tiba-tiba, dengan aset USD 7,6 billion sekarang menjadi miliknya. Sesungguhnya, inovasi di Coupang memikat pengguna dan menjadikan kedai dalam talian ini berkembang.


Coupang, yang sering dijuluki Amazon Korea, dapat mengirimkan barang dengan sangat cepat dan dengan biaya yang rendah. Malah boleh dihantar pada hari yang sama.


Korea Selatan sendiri berada di kedudukan ke-7 di dunia mengenai pasaran e-dagang terbesar. Ini juga yang meyakinkan banyak pelabur bahawa kedai dalam talian Coupang yang diketuai oleh Kim akan terus berkembang pada masa akan datang.

Buat Kedai Dalam Talian, Pendatang Korea Ini Mencapai USD 7.6 Billion Buat Kedai Dalam Talian, Pendatang Korea Ini Mencapai USD 7.6 Billion Reviewed by thecekodok on 4:26:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.