ByteDance dan Tencent Cari Cara mengatasi Peraturan Apple

 


Sejumlah syarikat gergasi teknologi China, termasuk ByteDance dan Tencent, sedang menguji alat khusus untuk memintas peraturan privasi baru Apple.

Dikutip dari Financial Times, Rabu (17/3/2021) Apple diharapkan dapat memperbarui telefon pintarnya dalam beberapa minggu mendatang, jadi aplikasi App Store yang ingin mengumpulkan data pelacakan harus meminta izin pengguna.


Setakat ini, semua aplikasi dapat menggunakan sistem IDFA Apple untuk melihat kapan pengguna mengklik iklan dan aplikasi mana yang mereka muat turun. Perubahan privasi ini cenderung bernilai berbilion-bilion dolar untuk industri pengiklanan dalam talian, dan menimbulkan kontroversi kerana kebanyakan pengguna diharapkan menolak untuk dilacak.


Sebagai tindak balas kepada ini, China Advertising Association yang disokong oleh pemerintah telah melancarkan cara baru untuk melacak dan mengenal pasti pengguna iPhone yang disebut CAID. Alat ini sedang diuji secara meluas oleh syarikat teknologi dan pengiklan di negara ini.


ByteDance, pemilik aplikasi TikTok, merujuk CAID dalam panduan 11 halaman untuk pembangun aplikasi dan menyarankan agar pengiklan dapat menggunakan CAID sebagai pengganti jika Apple IDFA tidak tersedia.


Sejumlah usaha sedang dilakukan oleh China untuk mengatasi aturan Apple, tetapi CAID adalah cabaran terbesar mereka. Apple sendiri enggan mengulas secara langsung.


"Keperluan dan garis panduan App Store berlaku sama untuk semua pembangun di seluruh dunia. Kami percaya bahawa pengguna harus meminta izin sebelum dilacak. Permohonan yang didapati mengabaikan pilihan persetujuan pengguna akan ditolak," kata pernyataan Apple.


Seorang sumber yang mengetahui keadaan itu mengatakan bahawa Apple akan dapat mengesan aplikasi mana yang menggunakan CAID dan menyekatnya dari App Store di China, jika mereka mahu.


Rich Bishop, ketua eksekutif AppInChina, penerbit perisian antarabangsa terkemuka di China, meramalkan Apple mungkin membuat pengecualian untuk China, kerana di negara ini, syarikat teknologi dan pemerintah sangat dekat.


Pada masa ini, CAID sedang dalam fasa demo percuma untuk syarikat terpilih di China. Satu sumber yang diberitahu mengenai perkara tersebut mengatakan bahawa Apple menyedari keberadaan alat itu dan nampaknya telah menutup mata penggunaannya selama ini.

ByteDance dan Tencent Cari Cara mengatasi Peraturan Apple ByteDance dan Tencent Cari Cara mengatasi Peraturan Apple Reviewed by thecekodok on 6:41:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.