Canggih! Emiriah Arab Bersatu Mahu Pembenihan Hujan Menggunakan Drone

 


Hujan di Emiriah Arab Bersatu tidak cukup tinggi, anda tahu, negara ini berada di kawasan padang pasir. Oleh itu, sebagai satu penyelesaian, mereka menguji teknologi drone yang secara teori dapat memprovokasi hujan.

Sebelum ini, UAE telah menggunakan teknologi seperti menyebarkan garam ke awan sehingga hujan turun dengan lebat. Namun, kerana rata-rata curah hujan tahunan hanya sekitar 100 mm, mereka ingin meningkatkannya lagi.


Jadi pada tahun 2017, pemerintah UAE memberikan anggaran USD 15 juta untuk 9 projek untuk meningkatkan curah hujan. Salah satunya dibuat oleh saintis di University of Reading di England yang mengemukakan idea drone.


Drone ini mengandungi elektrik untuk 'mengejutkan' awan yang sebenarnya cukup banyak di langit Emiriah Arab Bersatu. Titisan air di awan diharapkan dapat bergabung menggunakan elektrik statik itu.


"Apabila titisan bergabung dan menjadi cukup besar, hujan akan turun seperti hujan," kata profesor Maarten Ambaum, yang mengerjakan projek itu.


Sekumpulan drone yang dikendalikan dari jarak jauh akan diuji keberkesanannya di langit UAE. "Dilengkapi dengan instrumen dan sensor elektrik, drone akan terbang pada ketinggian rendah dan mengirimkan arus elektrik ke molekul air, yang seharusnya memicu hujan," kata Alya Al-Mazroui, pengarah Program Penyelidikan Sains Peningkatan UAE.


Kerana masih dalam fasa pengujian, belum diketahui seberapa baik keberkesanannya. Namun, Emiriah Arab Bersatu akan mencuba semua ilmu pengetahuan yang ada agar curah hujan dapat ditingkatkan demi keamanan bekalan air di negara ini.

Canggih! Emiriah Arab Bersatu Mahu Pembenihan Hujan Menggunakan Drone Canggih! Emiriah Arab Bersatu Mahu Pembenihan Hujan Menggunakan Drone Reviewed by thecekodok on 4:18:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.