Cara Manusia Hidup di Marikh


 Cita-cita untuk membina kehidupan di Marikh telah lama dibincangkan. Elon Musk, bos syarikat angkasa SpaceX, sangat optimis mengenai misi ini. Masalahnya, bagaimana manusia dapat bertahan di Marikh?

Memang ada beberapa misi tanpa awak yang berjaya mendarat di Planet Merah, yang menunjukkan bahawa tidak mustahil untuk mengawal manusia di sana. Apabila mendarat di Marikh telah menjadi pencapaian, sasaran seterusnya adalah bertahan.


Musk, yang meminati penjajahan Mars, tidak kosong, dia sudah merancang bagaimana mewujudkan impiannya. Dia pernah menjelaskan dalam tweet bahawa kehidupan di Marikh akan bermula dari kubah kaca.



"Kehidupan di kubah kaca pada awalnya. Setelah itu, terraform untuk mendukung kehidupan, seperti di Bumi," tulis Musk dalam tweetnya.


Terraforming adalah proses mengubah atmosfer, suhu atau topografi permukaan planet sehingga persekitarannya serupa dengan yang ada di Bumi. Ramai saintis mengatakan proses seperti ini dapat membantu manusia bertahan di permukaan Marikh.


Tetapi menurut Musk, kaedah ini terlalu sukar dilakukan dan mungkin tidak dapat dicapai selama beberapa dekad.


Untuk bekalan makanan dan sebagainya, Musk mengatakan pada kesempatan lain bahawa mereka yang tinggal di Marikh masih memerlukan pertolongan dari Bumi sehingga mereka dapat benar-benar berdikari. Lelaki yang memiliki banyak syarikat lain - iaitu Tesla dan The Boring Company - sudah membangunkan projek roket Starship raksasa yang akan dilancarkan pada tahun 2024.


Musk mengatakan roket raksasa itu boleh membawa muatan dengan berat 100 tahun atau 100 penumpang dari Bumi ke Marikh dan sebaliknya. Untuk mula membangun peradaban di Marikh, Musk menganggarkan akan memerlukan 100 roket, masing-masing membawa 100 tan muatan setiap dua tahun.


Walaupun dia sangat yakin akan pemikirannya untuk mengirim satu juta penduduk ke Marikh, Musk masih membuka kemungkinan bahawa manusia tidak akan dapat bertahan di sana.


"Pergi ke Marikh, menurut saya, bukanlah masalah mendasar. Masalah mendasar adalah membina pangkalan, membangun kota di atasnya," kata Elon Musk semasa persidangan maya 'Manusia ke Marikh', memetik CNBC.


"Saya ingin menekankan bahawa ini adalah perkara yang sangat sukar dan berbahaya, sukar. Ada kemungkinan anda akan mati, ia akan menjadi sukar, tetapi ia akan sangat berjaya jika berjaya," katanya.

Cara Manusia Hidup di Marikh Cara Manusia Hidup di Marikh Reviewed by thecekodok on 2:30:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.