Facebook dan Telegram Menjadikan Ciri-ciri Seperti Clubhouse


 Syarikat teknologi ingin mengikuti kejayaan Clubhouse dan melancarkan ciri atau aplikasi sembang audio mereka sendiri. Seperti Facebook dan Telegram, yang baru-baru ini terperangkap mengembangkan klon Clubhouse.

Penyelidik aplikasi Alessandro Paluzzi berkongsi tangkapan skrin yang menunjukkan ciri bilik audio yang sedang dibangunkan oleh Facebook. Tangkapan skrin menunjukkan melihat ciri, yang kini dalam peringkat awal pembangunan.


Mockup menunjukkan bahawa ciri baru ini akan membolehkan pengguna membuat perbualan baru dengan pengguna lain. Pengguna juga boleh mengundang pendengar dengan berkongsi pautan, menghantarnya di Messenger, menulisnya di Facebook atau berkongsi dengan kumpulan.


Kebocoran ini mengesahkan khabar angin bahawa Facebook sedang mengembangkan pesaing untuk Clubhouse, tidak lama selepas CEO Facebook Mark Zuckerberg tiba-tiba muncul di aplikasi sembang audio.


Selain Facebook, aplikasi lain yang juga mengembangkan ciri seperti Clubhouse adalah Telegram. Ciri baru ini pertama kali ditemui oleh TestingCatalog yang kemudian berkongsi beberapa tangkapan skrin bagaimana rupanya.


Telegram membuat ciri yang serupa dengan ClubhouseTelegram membuat ciri yang serupa dengan Clubhouse Photo: TestingCatalog

Dari tangkapan layar, dapat dilihat bahawa pengguna dapat memulai percakapan suara melalui Saluran Telegram, baik menggunakan profil pribadi atau profil saluran, seperti yang dikutip dari XDA Developer, Rabu (17/3/2021).


Setelah dimulakan, perbualan akan ditampilkan sebagai overlay terapung, sehingga pengguna masih dapat menggunakan aplikasi Telegram seperti biasa.


Fungsi ini juga membolehkan pengguna merakam percakapan mereka dan membagikannya di saluran sebagai fail audio. Pilihan ini dapat diakses melalui menu dalam sembang audio.


Telegram membuat ciri yang serupa dengan ClubhouseTelegram membuat ciri yang serupa dengan Clubhouse Photo: TestingCatalog


Pada masa ini, ciri ini tersedia dalam Telegram beta versi 7.6 dan anda boleh mengaksesnya dengan memuat turun beta terkini. Telegram belum berkongsi maklumat mengenai kapan versi ini akan dikeluarkan secara terbuka, tetapi kemungkinan akan mula dilancarkan dalam beberapa minggu ke depan.


Selain Facebook dan Telegram, aplikasi lain yang meniru ciri Clubhouse adalah Instagram dan Twitter. Sementara yang lain sibuk mengikuti, Clubhouse sibuk mengembangkan aplikasi Android untuk memperluas jangkauannya.

Facebook dan Telegram Menjadikan Ciri-ciri Seperti Clubhouse Facebook dan Telegram Menjadikan Ciri-ciri Seperti Clubhouse Reviewed by thecekodok on 9:30:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.