Facebook Membuat Gelang Pintar Yang Boleh Membaca Fikiran

 


Facebook mempamerkan pelbagai inovasi terbarunya dalam dunia augmented reality (AR), termasuk gelang pintar membaca minda dan papan kekunci maya.

Inovasi ini dikembangkan oleh bahagian Facebook Reality Labs menggunakan teknologi dari CTRL-Labs, permulaan yang mereka perolehi pada tahun 2019. Dalam video demonstrasi, peranti ini dapat digunakan untuk melakukan aktiviti seperti menaip atau bermain permainan maya.


Peranti gelang pintar yang dikembangkan oleh Facebook dapat membaca isyarat neurologi yang dihantar dari otak pengguna ke tangan mereka. Isyarat ini dibaca dan kemudian digunakan untuk meramalkan apa yang ingin dilakukan pengguna dan menirunya dalam persekitaran maya.



"Anda sebenarnya memiliki lebih banyak otak yang dikhaskan untuk mengendalikan pergelangan tangan daripada bahagian badan anda yang lain," kata Pengarah Sains Penyelidikan Facebook Reality Labs, TR Reardon, seperti yang dikutip oleh CNBC, Jumat (19/3/2021).


"Mungkin ada dua kali lebih banyak neuron yang mengawal pergerakan pergelangan tangan dan tangan anda daripada yang dikhaskan untuk mulut ketika makan dan bercakap."


Reardon kemudian menunjukkan gerakan 'kekuatan' di mana pengguna boleh menggunakan jari mereka di dunia nyata untuk mengawal objek maya di AR. Nama pergerakan ini mengikuti istilah dari Star Wars di mana beberapa watak dapat mengawal orang atau objek dari kejauhan.


Selain itu, mereka juga menunjukkan gelang dengan elektromiografi (EMG) yang membolehkan pengguna menaip di permukaan mana pun dengan papan kekunci maya. Gelang ini berfungsi dengan mengenali maksud pergerakan jari pengguna dan menunjukkan huruf dan nombor yang ingin anda taip.


Gelang pintar Facebook dapat membaca minda Gelang pintar Facebook dapat membaca pemikiran Foto: doc. Facebook

Teknologi gelang pintar ini kemudiannya akan dipasangkan dengan cermin mata pintar buatan Facebook, yang dijadualkan dilancarkan tahun ini. Kacamata AR dikembangkan dengan Luxxotica dan berbentuk seperti kacamata hitam dari Ray-Ban.


Cermin mata pintar ini tidak mempunyai mekanisme input sendiri, tidak seperti alat dengar Oculus VR yang mempunyai alat kawalan. Atas sebab ini, Facebook telah membangunkan gelang pintar ini supaya pengguna dapat mengawal cermin mata pintar ini dengan lebih mudah.


Tetapi nampaknya Facebook tidak akan melancarkan teknologi ini dalam masa terdekat. CTO Facebook Mike Schroepfer mengatakan produk ini masih dalam peringkat awal pembangunan.


"Sukar untuk meramalkan garis masa. Bagaimana perkara ini teratur di pasaran, ketika ia muncul - adalah perkara yang saya tidak mempunyai jawapannya. Apa yang kami fokuskan adalah memperkuat teknologi ini," jelas Schroepfer.

Facebook Membuat Gelang Pintar Yang Boleh Membaca Fikiran Facebook Membuat Gelang Pintar Yang Boleh Membaca Fikiran Reviewed by thecekodok on 2:34:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.