Google Doodle Meraikan Hari Wanita Antarabangsa

 


Google Doodle merayakan memperingati Hari Wanita Antarabangsa atau Hari Wanita Antarabangsa yang jatuh pada hari Isnin, 8 Mac 2021. Kali ini Doodle menampilkan video animasi pendek dan penuh inspirasi.

Video ini memfokuskan pada menunjukkan sebilangan tangan wanita yang melambangkan wanita perintis yang berjaya membuka pintu dan peluang untuk wanita lain, terutama di bidang yang dikuasai oleh lelaki.


Contohnya, wanita pertama yang memilih, ahli akademik wanita yang memenangi Hadiah Nobel, atlet wanita dengan pencapaian, dan angkasawan wanita pertama.



"Video Doodle memberi penghormatan kepada para pahlawan ini dengan menggambarkan tangan yang telah membuka pintu bagi wanita selama beberapa generasi," kata Google di blognya.

"Ketika beberapa wanita pertama mencapai sesuatu yang baru dengan hebat, yang lain mendapat pengiktirafan atau hak yang sudah lama tertangguh," lanjutnya.


Video animasi pendek ini yang meraikan Hari Wanita Antarabangsa adalah karya Helene Leroux. Dia mengakui bahawa dia dicabar untuk meletakkan tema 'Wanita Pertama' dalam ilustrasinya.


"Saya ingin mencari cara untuk mewakili pelbagai pencapaian wanita di seluruh dunia, sambil mencari tahu siapa 'orang pertama' yang spesifik. Jadi itu adalah satu cabaran!" kata Leroux.


"Saya akhirnya menyedari bahawa jarak dekat tangan yang menonjolkan wanita dalam pelbagai bidang mereka sepanjang masa akan menjadi cara yang baik untuk memberi penghormatan," lanjutnya.


Hari Wanita Antarabangsa pertama kali diperingati di Amerika Syarikat pada 8 Mac 1909. Peringatan ini didahului dengan demonstrasi oleh pekerja wanita di New York yang menuntut upah yang lebih baik dan hak untuk memilih.


Hari ini Hari Wanita Antarabangsa disambut di hampir semua negara. Kali ini, Google Doodle dipaparkan di hampir semua bahagian dunia, kecuali di segelintir negara Afrika.

Google Doodle Meraikan Hari Wanita Antarabangsa Google Doodle Meraikan Hari Wanita Antarabangsa Reviewed by thecekodok on 2:49:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.