Google Meet Percuma Terhad untuk 1 Jam, Mulai 1 April 2021

 


Google akan mengehadkan penggunaan versi percuma Google Meet mulai April 2021. Maksudnya, penggunaan maksimum adalah satu jam.

Platform perkhidmatan perjumpaan maya ini sebelumnya merupakan alternatif yang mesra untuk pengguna yang tidak berbayar. Tidak seperti Zoom, yang sejak awal telah membatasi jangka masa penggunaannya untuk versi percuma.


Namun, mulai April 2021, penggunaan Google Meet versi percuma terhad kepada satu jam. Sebenarnya, perkhidmatan seperti ini sangat membantu semasa wabak Corona, iaitu mengadakan perjumpaan maya.



Pada mulanya, Google akan melaksanakan sekatan ini pada September 2020, tetapi kemudiannya diperpanjang hingga 31 Mac. Sehingga kini belum ada tanda-tanda bahawa Google akan melanjutkan tempoh Google Meet secara percuma.


Baca juga:

Google Down mempunyai 2 kali sejak awal 2021

"Sebagai tanda komitmen kami, hari ini kami memberikan panggilan Meet tanpa had untuk versi percuma sehingga 31 Mac 2021," tulis Samir Pradhan, Pengurus Produk Google, Google Meet di blog rasmi Google pada masa itu.


Sebelumnya, versi percuma Google Meet dapat digunakan untuk mengadakan persidangan video tanpa had waktu, alias ia dapat berlangsung 24 jam sehari, dengan jumlah peserta sehingga 100 orang.


Oleh itu, mulai 1 April, penggunaan versi Google Meet percuma akan dibatasi selama satu jam. Walaupun pengguna dapat terus menggunakannya sejak awal, ia masih terhad untuk satu jam.


Sementara itu, untuk varian berbayar, terdapat Google Workspace Essentials dengan harga USD 8. Pengguna pakej ini boleh mengadakan persidangan video tanpa had jangka masa dengan jumlah peserta maksimum 150 orang.


Namun, jika dibandingkan dengan Zoom, jangka masa yang ditawarkan oleh Google melalui Google Meet sedikit lebih lama. Zoom sendiri sejak awal mengehadkan penggunaan perkhidmatan percuma, yang maksimum 40 minit untuk setiap persidangan video.

Google Meet Percuma Terhad untuk 1 Jam, Mulai 1 April 2021 Google Meet Percuma Terhad untuk 1 Jam, Mulai 1 April 2021 Reviewed by thecekodok on 6:32:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.