Hakim memerintahkan Facebook membayar $ 650 juta untuk Ciri Pengecaman Wajah


 Seorang hakim persekutuan memerintahkan Facebook membayar $ 650 juta untuk ciri pengecaman wajahnya.


Jumlah ini adalah penyelesaian tuntutan tindakan kelas yang melibatkan 1.6 juta plaintif untuk ciri pengenalan wajah Facebook.


Dalam tuntutan mereka, penggugat meminta agar pembayaran dibuat secepat mungkin.


Memetik halaman The Verge, Ahad (28/2/2021), pengacara Chicago Jay Edelson menyaman Facebook di Cook County Circuit Court pada tahun 2015.


Dalam tuntutan mahkamah, dia menuduh Facebook menggunakan tanda pengenalan wajah tanpa persetujuan pengguna.


Lebih-lebih lagi, teg pengenalan wajah oleh Facebook tidak dibenarkan di bawah Akta Privasi Maklumat Biometrik Illinois.


Tuntutan itu mendakwa bahawa ciri Cadangan Tag Facebook, yang memindai wajah dalam foto pengguna dan menawarkan pengiktirafan, telah menyimpan data biometrik tanpa pengetahuan pengguna.


Ini juga dianggap melanggar peraturan undang-undang Illinois.


Kes ini menjadi tuntutan tindakan kelas pada tahun 2018. Kemudian, pada tahun 2019, Facebook menawarkan pengecaman wajah sebagai ciri pilihan pada platformnya.


Di bawah perintah Hakim James Donato dari Mahkamah Daerah Utara California, ketiga-tiga plaintif yang disebut dalam tuntutan itu masing-masing akan menerima pembayaran sebanyak USD 5.000.


Sementara itu, pengguna lain yang mengambil bahagian dalam tuntutan tindakan kelas masing-masing akan mendapat USD 345.


Hakim Donato mengatakan penyelesaian itu adalah "hasil penting dan kemenangan besar bagi pengguna di kawasan privasi digital yang diperjuangkan."



Sementara itu, Facebook memberi komen bahawa mereka gembira dapat mengatasi masalah ini.


"Kami gembira dapat mencapai resolusi, sehingga kami dapat mengatasi masalah ini, yang merupakan kepentingan terbaik komuniti dan pemegang saham kami," kata Facebook dalam satu kenyataan.


Sementara itu, plaintif, iaitu Edelson, mengatakan bahawa kemenangan ini adalah perkara besar.


"Ini (kemenangan) menandakan mesej yang jelas, bahawa di Illinois, hak untuk privasi biometrik akan tetap ada," katanya.

Hakim memerintahkan Facebook membayar $ 650 juta untuk Ciri Pengecaman Wajah Hakim memerintahkan Facebook membayar $ 650 juta untuk Ciri Pengecaman Wajah Reviewed by thecekodok on 5:17:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.