Hati-hati, Aplikasi Penyuntingan Bentuk Badan pada TikTok Mencetuskan Gangguan Makan

 


Aplikasi penyuntingan badan yang diiklankan di TikTok dan Instagram telah mendorong banyak orang muda, terutama wanita, menderita gangguan makan.

Iklan ini biasanya menunjukkan bagaimana aplikasi dapat digunakan untuk mengubah penampilan bahagian tubuh tertentu, misalnya, membuat pinggang lebih ramping atau menambah otot.


Sejumlah badan amal yang fokus untuk menangani gangguan makan telah mengkritik mereka. Menurut mereka, syarikat teknologi harus mempertimbangkan kesan aplikasi seperti ini pada orang yang rentan.



"Syarikat media sosial perlu menghentikan akaun, iklan dan aplikasi seperti itu, dan juga menghentikan usaha menyebarkan mesej yang tidak sihat dan sangat tidak membantu," kata seorang jurucakap Hope Virgo, sebuah yayasan yang berkempen mengenai masalah gangguan makan. (31/3 / 2021).


Hope Virgo mengatakan bahawa dalam beberapa tahun kebelakangan ini, mereka telah melihat peningkatan yang signifikan dalam jumlah orang yang mengalami gangguan makan. Walaupun gangguan makan tidak selalu disebabkan oleh imej badan yang buruk, menurut mereka terdapat beberapa hubungan intrinsik, salah satunya adalah kandungan di media sosial.


"Faktanya adalah bahawa TikTok dan Instagram sedang mengiklankan aplikasi penyuntingan gambar yang digambarkan dengan sempurna yang akan meningkatkan lagi wabak gangguan makan ini," kata mereka.


Data lain yang diungkapkan oleh yayasan Benih mengatakan terdapat peningkatan 68% pada kanak-kanak dan remaja berusia 10-19 yang telah meminta pertolongan dengan gangguan makan sejak bermulanya wabak tersebut.


Menanggapi hal ini, TikTok membela diri dengan mengatakan bahawa aplikasi tersebut tidak melanggar garis panduan iklan. Walau bagaimanapun, aplikasi rangkaian sosial dari China ini menambah bahawa ia akan mengkaji semula kebijakannya dan berusaha untuk terus menyokong persekitaran positif bagi badan tersebut.


TikTok juga mendakwa bahawa tahun lalu melarang banyak iklan untuk diet dan aplikasi puasa yang tidak sihat dan kandungan yang mempromosikan suplemen penurunan berat badan.

Hati-hati, Aplikasi Penyuntingan Bentuk Badan pada TikTok Mencetuskan Gangguan Makan Hati-hati, Aplikasi Penyuntingan Bentuk Badan pada TikTok Mencetuskan Gangguan Makan Reviewed by thecekodok on 6:33:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.