Hati-hati Penjejak di TV Pintar

 


TV Pintar dapat mengesan kebiasaan menonton penggunanya, jadi sistem akan mengesyorkan potongan konten yang mungkin disukai pengguna di perpustakaan rujukan.


Teknologi Auto Content Recognition (ACR) adalah penyebabnya.


Apabila ciri ini diaktifkan, Smart TV akan memantau kebiasaan penggunanya.


TV Pintar akan merakam sebahagian video, rakaman audio, gambar statik, atau gabungan ketiga-tiganya, dan memuat naik data tersebut. Ini dijelaskan oleh panduan AdExchanger melalui How To Geek, yang dipetik pada hari Selasa (2/3/2021).


Mungkin pengguna hanya menggunakan TV Pintar untuk bermain permainan konsol atau menyambungkan PC melalui slot HDMI. Namun, sistem ini masih membolehkan sistem melacak sebarang sambungan ke internet.


"Setelah data dikumpulkan, syarikat analisis TV menyerap data ACR dan menggabungkannya dengan set data lain untuk menjadikannya lebih tepat dan dapat digunakan," kata AdExchanger.


Dengan kata lain, data mengenai apa yang dilakukan pengguna di Smart TV digabungkan dengan sumber data lain.


Ini termasuk sejarah penyemakan imbas web, sejarah carian, pembelian produk, dan data transaksi kad kredit.


Data tersebut kemudian dapat digunakan untuk membangun profil pengguna yang lebih lengkap dan kebiasaan TV mereka untuk iklan yang disasarkan yang sesuai dengan profil pengguna.


Oleh itu, pengguna perlu membuka tetapan di Smart TV dan memeriksa bahagian privasi. Pengguna dapat memeriksa apakah ada pilihan yang seharusnya dapat mengesan aktiviti menonton.

Hati-hati Penjejak di TV Pintar Hati-hati Penjejak di TV Pintar Reviewed by thecekodok on 6:38:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.