Hitung Kos untuk Mereka yang Ingin Hidup di Bulan

 


Agensi angkasa lepas dari pelbagai negara berusaha membuka jalan bagi manusia untuk sampai ke Bulan dan bahkan tinggal di sana. Satu kajian menunjukkan bahawa hidup di satelit semula jadi Bumi akan sangat mahal.

Seorang pakar di Money, firma pembrokeran produk kredit pengguna, mengeluarkan panduan untuk mengira kos sara hidup gadai janji di Bulan. Berdasarkan pengiraan Wang, hidup di Bulan akan menelan belanja sekurang-kurangnya USD 325,067  sebulan.


Harga ini termasuk kos menjaga barang keselamatan rumah tangga seperti meterai udara, penyaman udara dan pemanasan industri, tingkap tahan meteor, ruang penebat, dan sumber tenaga organik.



Panduan pengiraan ini juga menduduki tempat paling didambakan untuk tinggal di Bulan. Bahagian Bulan yang dikenali sebagai "Sea of ​​Rains" dianggap sebagai pinggir bandar yang sempurna untuk kediaman keluarga. Wilayah ini terletak di utara dan merupakan salah satu kawah hentaman terbesar di sistem suria.


Cita-cita untuk dapat menjajah Bulan bukan sekadar angan-angan. Buktinya, misi Artemis NASA akan berlepas pada tahun 2024 dan menghantar anak kapal ke Bulan yang akan menjelajah permukaan Bulan. Misi ini membawa harapan untuk membina penempatan yang stabil di sana.


Dan sementara NASA hanya berfokus untuk mengirim angkasawan, syarikat teknologi angkasa melihat lebih jauh ke masa depan ketika manusia berfikir untuk berpindah dari Bumi ke Bulan.


"Dengan Bumi semakin padat dan teknologi angkasa maju, tidak akan lama sebelum kehidupan di Bulan menjadi normal," kata kajian itu, seperti dikutip Daily Mail.


Dalam kajian ini, Wang mempertimbangkan kos bangunan dan harga penggantian untuk menjual rumah di Bulan untuk membuat panduan komprehensif mengenai cara membeli gadai janji dan menyesuaikan diri dengan gaya hidup di Bulan.


Pasukan Wang juga mempertimbangkan pelbagai faktor untuk mengira kos rumah di Bulan, termasuk bahan mentah yang diperlukan untuk membina rumah, bahan khas yang diperlukan untuk membina atmosfer Bulan, angkasawan yang diperlukan untuk melakukan perjalanan, dan kos pengangkutan rata-rata bahan ke Bulan.


Mengenai data kos pengangkutan yang dikumpulkan dari SpaceX, untuk mengira jumlah penghantaran logistik ke permukaan Bulan. Menurut garis panduan gadai janji lunar, rumah pertama yang berfungsi penuh di Bulan adalah $ 48.454.063


Setelah rumah mahal ini siap, rumah seterusnya akan menjadi lebih murah, sekitar USD 40,662,642  kerana bahan binaan dan pekerja sudah tinggal di Bulan.


Panduan ini juga memberitahu penduduk berpotensi untuk menganggarkan penambahan harta tanah sekitar 27.61% secara purata apabila manusia lain mula bergerak dari Bumi.

Hitung Kos untuk Mereka yang Ingin Hidup di Bulan Hitung Kos untuk Mereka yang Ingin Hidup di Bulan Reviewed by thecekodok on 4:31:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.