Ini adalah Media Besar Jack Ma, Diancam oleh Kerajaan China


 Pemerintah China dilaporkan akan memaksa Jack Ma untuk menghentikan perniagaan media massa yang dijalankan oleh syarikatnya, Alibaba. Sekiranya ini benar, maka satu media besar yang menjadi sasaran tentunya South China Morning Post (SCMP).

SCMP berpusat di Hong Kong, adalah media berbahasa Inggeris berpengalaman yang mempunyai banyak pembaca dan dianggap boleh dipercayai. Alibaba membelinya pada tahun 2015 dengan harga $ 266 juta.


Berita bahawa Alibaba akan menjual SCMP kerana tekanan dari kerajaan China mengganggu pekerja dan wartawannya. Lebih-lebih lagi, walaupun belum ada kata mengenai siapa pembeli itu, ada kecurigaan bahawa ia adalah syarikat China sehingga dikhuatiri SCMP akan terkurung, tidak lagi bebas untuk melaporkan.


Ketua Pegawai Eksekutif SCMP, Gary Liu, juga berusaha menenangkan para pekerja. "Yakinlah bahawa komitmen Alibaba terhadap SCMP tidak berubah dan akan terus menyokong misi dan objektif perniagaannya," katanya dalam memo.


"Tidak ada rencana untuk mengubah kepemilikan. SCMP tetap berkomitmen untuk melayani pembaca global kami dengan jurnalisme bebas dan analisis mendalam, seperti yang telah kami lakukan selama lebih dari 117 tahun," tulisnya lagi.

Alibaba dilaporkan dipaksa menjual aset media kerana pemerintah China bimbang pengaruh mereka semakin meningkat. Seperti diketahui, pemerintah China sangat ketat dalam mengendalikan liputan media. Media Jack Ma yang mungkin takut tidak sesuai dengan propaganda mereka.


Sebelumnya di sisi lain, Alibaba juga telah disiasat secara rasmi oleh pemerintah China mengenai tuduhan amalan monopoli. Walaupun dalam berita terkini, pengawal antimonopoli China telah mempertimbangkan untuk menjatuhkan denda yang besar kepada mereka.


Sumber Wall Street Journal mengatakan bahawa syarikat gergasi e-dagang itu kemungkinan akan dikenakan denda lebih dari USD 975 juta atau sekitar Rp 14 triliun. Syarikat Chip Qualcomm sebelum ini didenda jumlah ini pada tahun 2015 kerana amalan anti persaingan.

Ini adalah Media Besar Jack Ma, Diancam oleh Kerajaan China Ini adalah Media Besar Jack Ma, Diancam oleh Kerajaan China Reviewed by thecekodok on 1:14:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.