Intel mengejek Apple melalui sejumlah iklan baru


 Intel telah melancarkan sejumlah iklan video baru yang menunjukkan kelebihan PC berbanding Mac, atau lebih tepatnya mengejek kekurangan komputer yang dibuat oleh Apple.

Uniknya, dalam iklan video Intel menampilkan pelakon Justin Long, yang dikenal pada tahun 2000-an sebagai "Saya lelaki Mac" dalam sejumlah iklan video yang dibuat oleh Apple, yang digunakan untuk mempromosikan kelebihan Mac berbanding PC berasaskan Windows.


Pada awal video, Long memperkenalkan dirinya dengan frasa "Hello, I'm a ... Justin", mirip dengan video intro iklan Apple yang dibintanginya.


Terdapat beberapa iklan yang disiarkan oleh Intel, dan mempromosikan pelbagai ciri komputer riba berasaskan Windows dengan MacBook. Sebagai contoh dalam satu iklan, Long membandingkan Lenovo Yoga 9i, komputer riba yang boleh ditukar, dengan MacBook Pro.


Dia menunjukkan bahawa Yoga 9i dapat berfungsi seperti komputer riba dan juga tablet. Sementara itu dalam ekosistem Apple, fungsi seperti itu memerlukan MacBook, iPad, Apple Pencil, penutup papan kekunci, dan dongle.


Dalam video lain yang membandingkan komputer riba permainan MSI Gaming Stealth 15M dengan Mac, maka ada juga video yang mengejek kemampuan MacBook berasaskan cip M1 yang hanya dapat disambungkan ke satu monitor, sementara komputer riba Windows dapat disambungkan ke tiga monitor luaran .


Beberapa perkara yang diejek Long dalam sejumlah video termasuk Touch Bar, ketiadaan layar sentuh, dan pilihan warna yang hanya kelabu dan kelabu.


Langkah menyerang Intel dilakukan oleh Intel beberapa waktu yang lalu, tepat ketika mereka 'dibuang' oleh Apple kerana mereka tidak lagi menggunakan pemproses Intel untuk peranti Mac, dan digantikan oleh cip Apple M1.


Perpindahan cip dari Intel ke M1 mendapat banyak respons positif dalam pelbagai ulasan. Terutama kerana prestasinya yang jauh lebih tinggi daripada pemproses Intel yang telah digunakan pada MacBook, atau penggunaan kuasa jauh lebih menjimatkan, yang menjadikan MacBook dengan cip M1 bertahan lebih lama dengan sekali cas.


Langkah Intel yang sering 'menyerang' Apple juga dikritik oleh pembangun yang sering membocorkan ciri baru aplikasi tersebut. Yaitu Jane Manchun Wong. Dia memanggil langkah Intel sebagai langkah yang kalah.


"Menyerang mantan yang berjaya dengan lebih baik daripada pemproses anda tidak mempunyai kelebihan kecuali membuat anda kelihatan seperti orang yang kalah. Anda boleh melakukan yang lebih baik daripada itu," kira-kira terjemahan tweet Jane Manchun Wong ke akaun Twitter Intel.

Intel mengejek Apple melalui sejumlah iklan baru Intel mengejek Apple melalui sejumlah iklan baru Reviewed by thecekodok on 3:05:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.