Intel Meteor Lake akan menjadi pemproses desktop 7nm pertama

 


Ketua Pegawai Eksekutif Intel, Pat Gelsinger mengesahkan rancangan Intel untuk melepaskan pemproses desktop 7nm, yang akan diberi nama Meteor Lake.

Meteor Lake hanya akan dibebaskan pada tahun 2023, jika tidak ditangguhkan tentunya. Pemproses akan dibuat dengan teknologi litografi ultraviolet (EUV) dengan proses 7nm, dan menggunakan soket LGA 1700 dan menyokong DDR5 dan PCIe Gen 5.


"Intel akan melangkah ke tahap CPU klien 7nm pertamanya (disebut Meteor Lake) pada suku kedua tahun ini," tulis Intel dalam satu kenyataan.



Intel mengakui bahawa ia mulai memahami teknologi EUV untuk mempermudah aliran proses mereka, setelah sebelumnya mengalami kesukaran untuk menggunakan proses yang lebih kecil dan lebih efisien seperti 10nm dan 7nm.


Intel juga meramalkan bahawa sebahagian besar pengeluarannya akan berdasarkan proses 7nm yang akan dikeluarkan pada tahun 2023. Sebaliknya, AMD kini telah mulai menggunakan proses 7nm TSMC dalam barisan barunya, sementara Nvidia menggunakan proses 8nm Samsung sendiri.


Secara teknikal, pemproses 7nm pertama Intel sebenarnya bukan Meteor Lake, melainkan Ponte Vecchio, yang dibina untuk superkomputer berprestasi tinggi seperti Aurora.


Selepas Ponte Vecchio dibebaskan, Meteor Lake akan muncul pada tahun 2023, setelah pengesahan reka bentuk IP datang pada suku kedua tahun ini. Meteor Lake juga akan menggunakan Teknologi Pembungkusan Foveros Intel.


Seperti pemproses Alder Lake, yang akan diluncurkan dalam beberapa bulan mendatang, Meteor Lake juga diharapkan dapat menggunakan reka bentuk cip yang heterogen, yang menggabungkan teras berprestasi tinggi dengan inti yang cekap kuasa. Di Meteor Lake, kombinasi inti yang digunakan adalah Ocean Cove dan Gracemont, yang dibuat dengan teknologi tumpukan 3D dari Foveros, yang diperoleh oleh Intel.


Penggunaan susunan 3D juga membolehkan Intel menggabungkan intinya sendiri dengan fabs lain seperti TSMC atau Samsung. Ini dapat mengatasi kekurangan bekalan cip yang sedang berlaku.

Intel Meteor Lake akan menjadi pemproses desktop 7nm pertama Intel Meteor Lake akan menjadi pemproses desktop 7nm pertama Reviewed by thecekodok on 3:13:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.