IPhone ini tidak lagi dapat menggunakan WhatsApp

 


WhatsApp selalu menghentikan sokongan untuk telefon lama setiap tahun dan mengesyorkan pengguna beralih ke sistem operasi baru agar aplikasi itu tetap dapat digunakan dengan lancar. Kali ini giliran iPhone lama yang tidak lagi dapat menggunakan versi terbaru WhatsApp.

WABetaInfo melaporkan WhatsApp akan menghentikan sokongan untuk iPhone yang menjalankan iOS 9. Sumber WABetaInfo mengatakan bahawa peranti iOS 9 yang menjalankan WhatsApp versi beta 2.21.50 tidak akan dapat menjalankan aplikasi pemesejan, seperti yang dikutip oleh BGR, Selasa (9/3/2021).


Pada masa ini halaman FAQ WhatsApp belum dikemas kini kerana versi belum dilancarkan secara terbuka. Seperti diketahui, pada masa ini iPhone yang dapat menggunakan WhatsApp adalah yang menjalankan iOS 9 ke atas.



Ini bererti bahawa setelah kemas kini seterusnya dikeluarkan secara terbuka, WhatsApp akan menghentikan sokongannya pada peranti iPhone yang masih menjalankan iOS 9. Belum diketahui kapan kemas kini ini akan dikeluarkan dan sokongan untuk iOS 9 akan ditarik balik.


Sekiranya sokongan untuk iOS 9 dihentikan, sokongan WhatsApp untuk sistem operasi setara Android juga akan dikeluarkan. Tetapi WABetaInfo tidak mendedahkan versi Android mana yang tidak dapat menggunakan WhatsApp lagi.


Bagi pengguna iOS 9 yang masih mahu menggunakan WhatsApp, cara termudah adalah mengemas kini sistem operasi anda. Memiliki iPhone baru tidak bermaksud anda selamat, jadi anda harus memeriksa versi iOS yang anda gunakan.


Untuk mengetahui versi iOS yang anda gunakan, pergi ke aplikasi Tetapan pada iPhone anda, klik Umum kemudian klik Tentang. Di bahagian Versi Perisian, anda dapat melihat versi iOS yang digunakan.


Sekiranya iPhone anda menjalankan versi iOS yang lebih rendah daripada iOS 9, anda perlu memperbaruinya agar WhatsApp tetap dapat digunakan tanpa masalah.


Untuk mengemas kini iOS, buka aplikasi Tetapan pada iPhone terlebih dahulu, kemudian klik Umum, dan klik Kemas kini Perisian. Sekiranya kemas kini sistem operasi tersedia, ikuti langkah seterusnya untuk memuat turunnya.


Kemudian iPhone mana yang masih menggunakan iOS 9? Sebahagian daripadanya adalah iPhone 4 dan iPhone 4s. Malangnya, kedua-dua iPhone ini tidak menerima kemas kini iOS 10 dan tidak lagi dapat digunakan untuk menggunakan WhatsApp.


Sekiranya anda memilikinya, anda tidak mempunyai pilihan lain selain membeli iPhone atau telefon Android baru sehingga anda masih boleh menggunakan WhatsApp. Pastikan semua data anda di telefon lama disandarkan sebelum memindahkan WhatsApp ke telefon baru.

IPhone ini tidak lagi dapat menggunakan WhatsApp IPhone ini tidak lagi dapat menggunakan WhatsApp Reviewed by thecekodok on 3:24:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.