Jack Ma Diketahui Oleh China, Kali Ini Mengenai Deepfake

 


Jack Ma masih kelihatan dibuli. Kali ini syarikatnya Alibaba dipanggil oleh pemerintah China mengenai teknologi deepfake.

Nasib baik kali ini Alibaba Group tidak keseorangan. Mereka dan Tencent, ByteDance, Xiaomi, Kuaishou dan syarikat teknologi China yang lain - sejumlah 11 syarikat - telah disoal oleh pemerintah China mengenai keselamatan siber.


Seperti yang dilihat dari Reuters pada hari Sabtu (20/3/2021) China memanggil mereka dalam pertemuan pada hari Khamis (18/3) melalui agensi ruang angkasa siber dan kementerian keselamatan. Yang dibincangkan adalah potensi keselamatan dan masalah dengan aplikasi deepfake dan audio sosial.



Kumpulan Alibaba dan syarikat lain, tentu saja, menutup mulut mereka selepas mesyuarat itu. Walau bagaimanapun, teknologi deepfake meningkat sejak akhir-akhir ini kerana berjaya membuat video hiper-realistik tetapi palsu yang memaparkan orang melakukan atau mengatakan sesuatu.


Kerajaan China meminta Alibaba Group et al untuk menjalankan penilaian keselamatan masing-masing. Mereka diminta untuk melaporkan apakah mereka berencana untuk membuat fitur atau layanan yang dapat menggerakkan masyarakat.


Selain dari deepfakes, audio sosial juga menjadi masalah sejak Clubhouse beredar di China. Tindakan menyekat Clubhouse sebenarnya membuka jalan untuk kelahiran pelbagai klonnya termasuk yang dibuat oleh ByteDance, Kuaishou dengan aplikasi Feichuan dan Xiaomi dengan aplikasi Mi Talk.


Sebelumnya, ada berita bahawa Jack Ma diminta oleh pemerintah China untuk melepaskan saham di syarikat medianya, South China Morning Post (SCMP). Alibaba sememangnya memiliki SCMP sejak 2015. Media yang berpusat di Hong Kong ini dianggap cukup dipercayai. Sekiranya saham tersebut dikeluarkan, sudah tentu ada kebimbangan bahawa kerajaan China akan membendungnya.


Berita ini tidak lama selepas UC Browser milik Alibaba Group, yang dimiliki oleh Jack Ma, juga dikeluarkan dari aplikasi Android di China. UC Browser ditolak kerana dianggap telah melakukan promosi yang menyesatkan yang mendorong orang ramai untuk datang ke hospital swasta lebih daripada hospital kerajaan China.

Jack Ma Diketahui Oleh China, Kali Ini Mengenai Deepfake Jack Ma Diketahui Oleh China, Kali Ini Mengenai Deepfake Reviewed by thecekodok on 12:19:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.