Jack Ma Disalahkan Kerana Orang Muda Hutang


 Kisah hidupnya yang luar biasa, dari seorang budak lelaki yang miskin hingga menjadi kaya raya, menjadikan Jack Ma banyak panutan. Tetapi baru-baru ini dilaporkan, status idola pengasas Alibaba mulai pudar, terutama di kalangan orang muda Cina. Sebab apa?

Ditunjukkan bahawa orang muda di China setuju bahawa syarikat Jack Ma seperti Ant Financial perlu diatur dengan lebih ketat. Sebabnya adalah kerana perkhidmatan ini dianggap dapat menjebak anak muda dengan lebih banyak hutang.


"Kalian masih muda, belanjakan wang," kata iklan di Huabei, ciri seperti kad kredit yang dikendalikan oleh Alipay.


Seorang budak lelaki bernama Shen Xiaoli dimakan oleh iklan itu dan membeli iPhone dengannya. Bukan hanya itu, dia menghabiskan banyak sehingga hutangnya menumpuk. "Saya rasa seperti belum selesai membayarnya kembali," katanya.


Ketika dia mendengar berita bahawa Jack Ma dan syarikatnya dilarang oleh pemerintah China, Shen memutuskan sudah waktunya untuk melepaskan kebiasaan hutangnya dan hidup lebih hemat. "Saya mengawal keinginan saya untuk membeli. Saya akhirnya akan bebas," katanya.


Video yang viral di media sosial juga menganggap tindakan perniagaan syarikat fintech Jack Ma berisiko tinggi. Sebenarnya, mereka tidak memberikan wang itu, tetapi sebagai pautan ke bank. Selain dari PKS, perkhidmatan fintech ini juga mensasarkan golongan muda yang tidak celik dari segi kewangan, di mana kelulusan untuk hutang cukup mudah. Ini dianggap sebagai perangkap.


Tidak ketinggalan tokoh Jack Ma yang menyokong sistem kerja gila seperti 996, bekerja dari jam 9 pagi hingga 9 malam selama 6 hari seminggu. Ia dianggap sebagai perhambaan moden.


Sudah tentu tidak semua orang menyalahkan Jack Ma dan syarikatnya. Sebagai contoh, jika seseorang berhutang banyak, maka kesalahan individu juga berperanan kerana mereka tidak dapat mengawal diri mereka sendiri. "Huabei sebenarnya menolong saya bertahan sehingga saya mempunyai wang," kata seorang pemuda bernama Lichen He.

Jack Ma Disalahkan Kerana Orang Muda Hutang Jack Ma Disalahkan Kerana Orang Muda Hutang Reviewed by thecekodok on 5:17:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.