Jack Ma Masih Terbang Tinggi

 


Ketika Jack Ma pada pertengahan Januari, muncul semula dalam talian setelah tiga bulan menghilang, ada yang masih tidak berpuas hati. Walaupun dia baik-baik saja, ia tidak diketahui di mana ia berada. Kini dalam berita terkini, boleh dikatakan bahawa Jack Ma ditinggalkan sendirian.

"Bagaimana dia benar-benar terserah kepada Beijing untuk mengungkapkannya kepada kita. Sama ada Jack Ma bebas di sana sini, Jack bersembunyi atau sesuatu, tidak jelas. Ada banyak kisah ini yang masih tidak dapat dilihat," kata Leland Mlller, Ketua Pegawai Eksekutif syarikat perunding China Beige. Pesan, ketika Jack Ma muncul lagi.


Secara semula jadi, persoalan itu timbul kerana jika hanya muncul dalam talian, banyak perkara masih boleh terjadi pada Jack Ma. Itu tidak menolak kemungkinan dia berbicara dari tahanan misalnya. Namun, dalam laporan berikutnya, menjadi lebih jelas nasib sebenar Jack Ma.


Pertama, Jack Ma dapat berkomunikasi secara bebas. Ketua Pegawai Eksekutif Softbank, Masayoshi Son, mengakui bahawa dia selalu berkomunikasi dengan rakannya semasa dia hilang. Bukan hanya bercakap mengenai perniagaan, malah sering bertukar gambar yang dilukis masing-masing.


Kemudian dilaporkan bahawa menjelang Tahun Baru Cina semalam, pengasas Alibaba diperhatikan di Sun Valley Golf Resort di Pulau Hainan, China. Lapangan golf 27 lubang eksklusif ini di selatan negara Tirai Buluh adalah tempat untuk Jack Ma bersantai menjelang Tahun Baru Cina.


Pihak berkaitan yang mengesahkan kehadiran Jack Ma di sana mengatakan mereka meminta untuk tidak dikenali. Nampaknya, Jack Ma ingin menikmati saat-saat peribadinya dengan bermain golf di sana.


Kini dalam berita terkini, Jack Ma pastinya masih terbang tinggi dalam erti kata sebenarnya. Media Britain, Financial Times, berjaya mendapatkan catatan rekod penerbangan pesawat peribadi Jack Ma, jenama Gulfstream, seperti yang dilaporkan pada hari Selasa (16/3/2021).


Telah terungkap bahawa Jack Ma tidak terbatas untuk pergi ke mana pun di dalam pesawatnya, walaupun hanya di China. Berikutan ucapannya yang kontroversial di Shanghai, dia diawasi terbang ke Beijing, mungkin untuk menghadapi regulator yang merobohkannya.


Dia juga dipantau di Hangzhou, di mana Alibaba berkantor pusat. Pada masa-masa berikutnya, Jack Ma pernah ke Beijing beberapa kali, mungkin untuk berunding dengan pihak berkuasa mengenai nasib syarikatnya, Ant Financial dan Alibaba, yang sedang dalam proses penyiasatan.


Memang, frekuensi penerbangan Jack Ma telah menurun, dari sebelumnya tiga kali seminggu hingga seminggu sekali. Namun, nampaknya dia tetap bebas seperti sebelumnya, hanya tidak banyak mengatakan atau muncul di khalayak ramai.

Jack Ma Masih Terbang Tinggi Jack Ma Masih Terbang Tinggi Reviewed by thecekodok on 7:10:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.