Jack Ma Tidak Boleh Melakukan Apa-apa?


 Jack Ma bebas, dia boleh pergi ke mana sahaja. Namun, setelah mengkritik sistem kewangan China pada Oktober 2020, nampaknya dia tidak dapat berbuat banyak. Erti yang?

Jack Ma telah muncul dalam talian beberapa ketika yang lalu. Rekod penerbangan yang diperoleh Financial Times juga mengesahkan bahawa dia tidak ditahan, tetapi dia bebas melakukan perjalanan dengan pesawat peribadinya. Dia dilihat sering berkunjung ke Beijing, mungkin untuk berunding dengan pemerintah China.


Namun, Jack Ma kelihatan sangat terhad dalam pergerakannya. Kecuali ketika dia muncul untuk memberi salam kepada guru pada bulan Januari, dia tidak pernah berbicara dengan orang ramai, menghadiri acara atau memberi nasihat dan pidato inspirasi seperti yang biasa dilakukannya.


Kemudian, syarikat dan perniagaannya terus diperiksa oleh pemerintah China dan nampaknya Jack Ma harus menyerah dan tidak dapat berbuat apa-apa. Pertama, syarikat fintech Ant Financial membatalkan IPOnya untuk beberapa waktu dan juga telah menjalani baik pulih.


Kemudian kedua, Alibaba disiasat secara intensif oleh pemerintah China. Bahkan dalam berita terbaru, sumber Wall Street Journal mengatakan bahawa syarikat gergasi e-dagang itu kemungkinan akan dikenakan denda lebih dari USD 975 juta atau dalam kisaran Rp 14 triliun.


Alibaba telah disiasat sejak Disember 2020 oleh pengawal selia China. Salah satu tuduhan, seperti yang dikutip oleh Reuters, adalah bahawa Alibaba diduga melarang pedagang atau pedagang di laman webnya untuk mendaftar di platform kedai dalam talian yang lain.


Bukan hanya itu, mesin penyemak imbas UC Browser milik Alibaba dikeluarkan dari gedung aplikasi Android di China setelah UC Browser dikritik di sebuah acara yang disiarkan oleh CCTV, penyiar milik negara, mengenai iklan perubatan dalam talian yang menyesatkan.


Kehilangan UC Browser dari kedai aplikasi Android China berlaku sehari selepas Presiden Xi Jinping mengeluarkan amaran tegas kepada sektor teknologi negara itu mengenai ukuran dan pengaruhnya yang semakin meningkat.


Akhirnya, perniagaan media Jack Ma dalam bahaya dilucutkan senjata. Sebabnya ialah kerajaan China terkejut kerana Alibaba nampaknya telah berkembang luas di sektor media dan bimbang pengaruhnya akan meningkat. Alibaba mempunyai beberapa media, yang terkenal seperti South China Morning Post yang berpusat di Hong Kong. Mereka juga mempunyai saham di media sosial popular China, Weibo.

Jack Ma Tidak Boleh Melakukan Apa-apa? Jack Ma Tidak Boleh Melakukan Apa-apa? Reviewed by thecekodok on 5:34:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.