Kagum, Fail JPG Ini Dijual Dengan Harga USD 69.3 juta

 


Fail JPG yang dibuat oleh artis digital bernama Beeple dijual dengan harga yang luar biasa, iaitu USD 69.3 juta  di lelong Christie.


Memetik New York Times melalui Gamerant, Selasa (16/3/2021), bukannya menjadi karya seni, file JPG ini yang berjudul "Everydays - The First Five Thousands Days" mengandungi 5,000 karya seni yang disatukan dalam kolaj.


Karya ini juga merupakan token tidak mudah alih yang paling mahal (NFT, barang ketara dan tidak ketara yang dianggap unik berdasarkan blockchain) yang pernah dijual.


Pemenang lelong mesti membayar fail JPG ini menggunakan mata wang digital Ethereum.


Walaupun ia disenaraikan dengan harga USD 100 pada minggu kedua lelongan, fail JPG ternyata menawar lebih dari 180 tawaran pada jam terakhir.


Kerana dianggap unik, harganya segera melonjak menjadi USD 30 juta sehingga tukul mengetuk fail JPG ini yang dijual dengan harga USD 69.3 juta.


Selanjutnya, fail JPG ini dibuat oleh seorang artis yang nama sebenarnya Mike Winkelmann digambarkan oleh rumah lelong sebagai "karya unik dalam sejarah seni digital".


Ia mengatakan karya itu terdiri daripada kolaj gambar yang berwarna-warni yang disiarkan oleh Beeple dalam talian setiap hari sejak 2007, menghasilkan 5.000 gambar individu dari 5.000 hari yang berbeza (maka nama karya seni).


"Artis telah menggunakan perkakasan dan perisian untuk membuat seni dan menyebarkannya di internet selama lebih dari 20 tahun. Tetapi tidak ada cara untuk memiliki dan mengumpulkannya," kata Beeple.


Sebelumnya, mengutip informasi dari Pengusaha, Senin (22/2/2021), surat permohonan Steve Jobs kembali dilelong - dibuat setelah dia meninggalkan Reed College di Portland, Oregon, Amerika Syarikat.


Lelongan surat permohonan akan berlangsung dari 24 Februari hingga 24 Mac 2021. Charterfields selaku penganjur membuka lelong memorabilia dengan harga bermula dari £ 15,000 


Kagum, Fail JPG Ini Dijual Dengan Harga USD 69.3 juta Kagum, Fail JPG Ini Dijual Dengan Harga USD 69.3 juta Reviewed by thecekodok on 5:18:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.