Kemungkinan Asteroid 'Dewa Kekacauan' Memukul Bumi


 Asteroid Apophis yang telah menakutkan ahli astronomi selama 17 tahun pasti tidak akan berpeluang memukul Bumi, sekurang-kurangnya tidak untuk 100 tahun akan datang menurut NASA.

Asteroid berdiameter 340 meter ini pertama kali membuat pemandangan setelah ditemui pada tahun 2004. Namanya diambil dari dewa Mesir kuno Apophis yang dijuluki Dewa Kekacauan.


Apophis dinamakan sebagai salah satu asteroid paling berbahaya yang berpotensi melanda Bumi. Ramalan sebelumnya mengatakan bahawa Apophis akan melewati Bumi pada jarak yang sangat pendek pada tahun 2029 dan 2036.


NASA telah mengesahkan bahawa tidak akan ada kemungkinan tumbukan dalam kedua pendekatan tersebut, tetapi masih ada ancaman untuk menghantui ketika Apophis mendekati Bumi pada tahun 2068.


Sekarang berkat pemerhatian teleskop terbaru, NASA telah mengesahkan bahawa Apophis tidak akan melanda Bumi pada tahun 2068 dan namanya telah dikeluarkan dari senarai asteroid berbahaya yang ditubuhkan oleh Pusat Kajian Objek Dekat Bumi (CNEOS).


"Perlanggaran pada tahun 2068 tidak termasuk dalam kemungkinan, dan perhitungan kami tidak menunjukkan risiko perlanggaran sekurang-kurangnya 100 tahun ke depan," kata penyelidik dari CNEOS, David Farnocchia, seperti yang dikutip oleh The Guardian, Ahad (28/3 / 2021).


Para saintis telah berjaya mengemas kini orbit Apophis di sekitar matahari berkat pemerhatian radar terbaru yang dibuat awal bulan ini, ketika asteroid melewati Bumi sekitar 17 juta km.


Untuk memerhatikan Apophis, para astronom menggunakan antena radio Goldstone milik Deep Space Network di California, Amerika Syarikat dan Green Bank Telescope di West Virginia, Amerika Syarikat. Kedua antena ini berjaya menangkap gambar Apophis walaupun sangat kabur.


Penampilan Apophis asteroid atau 'God of Chaos' Penampilan Apophis asteroid atau 'God of Chaos' Foto: NASA / JPL-Caltech dan NSF / AUI / GBO

Foto ini dapat membantu ahli astronomi memahami Apophis dengan lebih jauh. Ahli astronomi juga dapat mengkaji asteroid ini untuk menentukan bentuknya, kerana pemerhatian sebelumnya menunjukkan Apophis memiliki bentuk seperti kacang.


Ahli astronomi akan mendapat peluang lain untuk memerhatikan Apophis ketika dia mendekati Bumi pada 13 April 2029 dengan jarak hanya 32 ribu km. Jarak ini jauh lebih dekat daripada jarak satelit yang mengorbit Bumi pada ketinggian 36 ribu km.


Apophis akan dapat dilihat oleh orang yang tinggal di Hemisfera Timur dengan mata kasar, tidak perlu menggunakan teleskop atau teropong. Ahli astronomi juga dapat mengkaji Apophis dengan lebih dekat.


"Ketika saya mula bekerja dengan asteroid selepas universiti, Apophis adalah anak emas asteroid berbahaya," kata Farnocchia.


Ada rasa puas melihatnya dikeluarkan dari daftar risiko, dan kami tidak sabar untuk melihat apa yang mungkin ditemui sains semasa pendekatan pada tahun 2029, "pungkasnya.

Kemungkinan Asteroid 'Dewa Kekacauan' Memukul Bumi Kemungkinan Asteroid 'Dewa Kekacauan' Memukul Bumi Reviewed by thecekodok on 4:45:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.