Kena Serangan Ransomware, Stesen TV Ini Tidak Dapat Disiarkan


 Syarikat media massa Australia Nine Entertainment menjadi mangsa serangan siber besar, yang mempengaruhi sistem penyiaran mereka.

Salah satu media di bawah syarikat tersebut adalah Nine Sydney, yang mengendalikan siaran TV Channel 9. Mereka mengesahkan serangan siber yang merosakkan sistem komputer mereka pada hari Ahad (28/3/2021).


Akibatnya, mereka tidak dapat menyiarkan program televisyen mereka yang berjudul 'Weekend Today'. Mereka kemudian masih boleh menyiarkan menggunakan pelayan lain yang tidak terpengaruh oleh serangan itu.



"(Kami) menggunakan pelayan yang tidak terpengaruh," kata sumber, seperti dikutip oleh Reuters dari Reuters, Selasa (30/3/2021).


Pihak Nine mengatakan bahawa serangan ini hanya mempengaruhi media TV mereka. Bagaimanapun, perniagaan media cetak mereka seperti The Age dan The Sydney Morning Herald secara tidak langsung terjejas. Sebabnya ialah mereka harus mematikan rangkaian dalaman mereka agar serangan siber tidak merebak.


Serangan siber ini disebut unik, kerana modusnya seperti ransomware, yang biasanya "menahan" sistem komputer korban. Tetapi yang membezakannya, serangan terhadap Nine ini tidak disertai dengan permintaan tebusan.


Ini dinyatakan oleh penyelidik keselamatan bebas Troy Hunt, yang menyebut serangan ini menyulitkan data mangsa. Tetapi sejauh ini belum ada permintaan tebusan untuk membuka enkripsi.


"Sejauh ini kita telah melihat serangan ransomware di mana pelaku tidak hanya menyulitkan fail, tetapi juga menyalin fail untuk pemerasan. Tetapi sejauh ini belum ada permintaan untuk tebusan, jadi saya tidak tahu apakah ini membuatnya sebagai ransomware," kata Hunt .


Ada spekulasi bahwa serangan ini dilakukan oleh pelaku yang didukung oleh pemerintah negara tertentu, dalam hal ini China. Sebabnya baru-baru ini hubungan antara Australia dan China tidak berjalan lancar, setelah pemerintah Australia sering memberi komen mengenai sejumlah isu di China, seperti kedaulatan, keamanan dan pembangunan di China.


Di samping itu, Australia juga menyekat penggunaan peralatan rangkaian 5G Huawei di negaranya. Begitu juga, media Nine seperti Herald dan Age sering mengkritik keputusan politik China.

Kena Serangan Ransomware, Stesen TV Ini Tidak Dapat Disiarkan Kena Serangan Ransomware, Stesen TV Ini Tidak Dapat Disiarkan Reviewed by thecekodok on 6:28:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.