Kenali Brave Search, mesin carian yang bersaing dengan Carian Google


Brave Search akan muncul sebagai pesaing baru di kelas enjin carian. Mesin pencari, yang berdasarkan Brave Browser, mengaku sebagai mesin pencari yang mementingkan privasi penggunanya.


Pada halaman Brave rasmi, terdapat pemberitahuan bagi mereka yang ingin mencubanya. Cukup dengan memasukkan alamat e-mel anda di bidang yang disediakan untuk mendapatkan akses terlebih dahulu.

E-mel, menurut maklumat, adalah alat maklumat yang akan digunakan oleh syarikat ketika Brave Search telah dilepaskan.


Di laman utama, anda akan melihat mesej dengan saiz fon yang cukup besar.


Jelajah tanpa jejak. Brave sedang membangun mesin pencari yang menghormati privasi anda


Brave Search dikatakan sebagai mesin carian bebas, mengutamakan pengguna dan data peribadi.


Dengan mengintegrasikan Brave Search ke dalam penyemak imbasnya, Brave akan menawarkan penyemak imbas peribadi atau alternatif carian pelbagai platform pertama untuk platform Big Tech.


Brave Search sebagai Halaman Hasil Search Engine (SERP) juga akan tersedia untuk digunakan pada penyemak imbas lain.


Apa yang membezakannya dengan mesin pencari lain, menurut syarikat itu, Brave Search memberikan jaminan privasi serupa yang telah dibuat oleh Brave kepada pengguna penyemak imbas untuk melakukan carian.


Ini mungkin kerana Pencarian Berani berdasarkan indeks carian yang dihasilkan secara bebas.


Sebilangan besar tawaran carian di pasaran sangat bergantung pada mesin pencari Big Tech.


"Seperti semua produk Brave, Brave Search akan melindungi privasi, mengutamakan pengguna dan menjadi telus, tidak seperti Big Tech," tulis syarikat itu.


Di tengah perhatian banyak orang mengenai privasi dalam talian, ada momentum untuk Brave untuk mengumumkan pelepasan mesin pencari yang menekankan privasi penggunanya.


Brave Search mendakwa ia tidak akan menggunakan data yang dikumpulkan seperti alamat IP pengguna dan tidak menghendaki pengguna mempunyai akaun untuk melayari.


Di halaman pertanyaan Berani, mengenai penjualan data pengguna kepada pengiklan, perusahaan mengatakan tidak memiliki akses ke data pengguna.


"Data yang berkaitan dengan kampanye iklan gabungan anonim yang kami kumpulkan digunakan untuk menghitung dan melaporkan, tetapi data ini tidak dapat dipetakan kembali ke perangkat atau identiti pengguna dalam bentuk apa pun," tulis perusahaan itu.


Pasukan Pencarian Berani juga mengusahakan penapis - yang dipanggil Goggles - yang membolehkan orang membuat rangkaian sumber dari mana hasil carian diambil. Sebagai contoh, orang boleh menggunakan penapis untuk hanya menunjukkan ulasan produk yang tidak mengandungi pautan afiliasi.


Penapis juga dapat diatur untuk hanya menunjukkan hasil dari kedai media bebas.


Bekas Eksekutif Mozilla, Brendan Eich, mengatakan Brave Search tidak akan dipaksa sebagai lalai ketika pengguna ingin menggunakannya.


"Kami akan menjadikannya alternatif, bukan sebagai lalai kerana kami merasa masih banyak pekerjaan yang harus diselesaikan," katanya.


Mesin carian induk, Brave Browser, tersedia secara bebas dan dianggap sebagai penyemak imbas web sumber terbuka yang dikembangkan oleh Brave Software Inc.


Aplikasi ini dilancarkan pada 13 November 2019, dan akan hadir di telefon pintar Android pada 4 Februari 2021.


Sistem iOS juga telah tiba, iaitu pada 22 Januari 2021.

Kenali Brave Search, mesin carian yang bersaing dengan Carian Google Kenali Brave Search, mesin carian yang bersaing dengan Carian Google Reviewed by thecekodok on 8:30:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.