Kim Swift, Pereka Permainan Wanita Paling Berpengaruh di Dunia


 Industri permainan tidak hanya dikuasai oleh lelaki. Terdapat sebilangan wanita yang mempunyai pengaruh besar, salah satunya adalah Kim Swift.

Sudah tentu, gembira bukan bermain permainan yang menyeronokkan dengan gambar yang bagus. Semua itu berkat perkhidmatan pereka dan pembangun permainan.


Nah, ada pereka permainan wanita yang telah memberikan sumbangan yang besar dalam perkembangan industri permainan. Dia menjadi salah satu tokoh tokoh berpengaruh '30 Bawah 30 'dalam industri permainan video oleh Fortune Magazine.



Mari kenalkan Kim Swift, pereka permainan wanita yang lulus dari DigiPen, yang terkenal dengan kerjanya di Valve dengan tajuk besar seperti Portal, Half life 2 dan Left 4 Dead.


Pada mulanya, ketika dia berada di DigiPen, Kim dan rakan-rakannya membuat permainan berasaskan fizik yang sangat unik, yang menarik perhatian Valve. Kemudian syarikat permainan ini mengupahnya untuk membuat permainan terkenal, Portal, yang dipetik dari Gameindustrycareerguide.


Swift bersama penulis Erik Wolpaw juga memenangi anugerah sebagai Game Developer Choice Award untuk reka bentuk, inovasi, atas usaha mereka dalam merancang permainan. Swift juga mengembangkan permainan Left 4 Dead (2008) dan Left 4 Dead 2 (2009).


Dikutip dari Gamasutra, Kim Swift meninggalkan Valve pada tahun 2009, aksi ini mengejutkan dalam industri permainan. Kemudian Swift segera muncul di Airtight Games sebagai ketua projek baru studio untuk membantu membangun dan memimpin permainan membina pasukan yang berdedikasi.


Quantum Conundrum dilahirkan pada tahun 2012 dengan kerjasama Square Enix. Setelah meninggalkan Valve, Swift menjadi pengurus reka bentuk kanan di Amazon mulai April 2014.


Pada bulan Januari 2017, dia memegang peranan sebagai Pengarah Studio Reka Bentuk di Motiv Studio Elektronik Seni, yang paling terkenal untuk mengembangkan permainan Star Wars Battlefront II, dan bekerja dengan perintis seperti Jade Raymond dan Amy Hening. Kesemuanya adalah wanita.


Ya, ada banyak permainan terkenal yang dia buat. Menurut anda, bagaimana sosok Kim Swift? Siapa lagi wanita berpengaruh dalam industri permainan selain Kim Swift?

Kim Swift, Pereka Permainan Wanita Paling Berpengaruh di Dunia Kim Swift, Pereka Permainan Wanita Paling Berpengaruh di Dunia Reviewed by thecekodok on 4:52:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.