MacBook Air M1 Boleh Digunakan untuk Melombong Ethereum, Sehari dapat berapa ?

 


Seorang pembangun perisian menemui cara untuk menambahkan aset Ethereum crypto menggunakan MacBook Air dengan cip Apple M1. Berapa hari anda dapat?

Yifan Gu, nama pemaju, menemui cara untuk 'mematahkan' sistem keselamatan di M1 dan menggunakan komputer riba untuk menambang Ethereum. Dia kemudian berkongsi kaedahnya melalui GitHub.


Menurut Yifan, kecekapan penambangan Ethereum melalui M1 hanya sesuai untuk pemula, atau orang yang baru mula melombong aset kripto. Kelajuan perlombongan hanya 2MH / s dan penggunaan kuasa sekitar 17-20 watt.


Pendapatan harian dari perlombongan menggunakan M1 adalah sekitar USD 0.14.


Nombor ini dikatakan sangat ketinggalan berbanding dengan perlombongan menggunakan cip Cryptocurrency Mining Processor (CMP) Nvidia. Tetapi dari sini anda dapat melihat arah baru untuk perlombongan aset crypto, iaitu menggunakan cip ARM.


Cip CMP adalah jawapan Nvidia sehingga pelombong tidak membeli GPU GeForce mereka untuk ditambang, yang menjadikan GPU semakin langka. Pemain permainan ini mengeluh kerana mereka tidak dapat membeli GPU Nvidia, atau jika mereka dapat, harganya jauh di atas harga rasmi.


Langkah Yifan ini mungkin merupakan salah satu cara bagi pelombong untuk mencari alternatif agar mereka masih dapat melombong aset kripto. Ini kerana sejak beberapa tahun kebelakangan ini, ketersediaan cip semikonduktor di seluruh dunia jarang berlaku.


Termasuk ketersediaan cip GPU yang menjadi tulang belakang untuk melombong aset crypto seperti Ethereum. Hasilnya, pelombong mencari alternatif untuk terus melakukan perlombongan, salah satunya menggunakan cip M1, walaupun hasilnya tidak begitu menarik.


Sebelum ini ada juga pembangun bernama XMRig yang menggunakan cip M1 untuk menambang aset kripto Monero, iaitu pada bulan Disember 2020.

MacBook Air M1 Boleh Digunakan untuk Melombong Ethereum, Sehari dapat berapa ? MacBook Air M1 Boleh Digunakan untuk Melombong Ethereum, Sehari dapat berapa ? Reviewed by thecekodok on 6:01:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.