Media Cina Tertanya Kenapa Amerika Senarai Hitam Xiaomi


 Xiaomi adalah syarikat teknologi Cina terbaru yang disenarai hitam atau disenarai hitam oleh kerajaan Amerika Syarikat, tepatnya pada bulan Januari ketika Donald Trump menjadi presiden. Media China juga menyatakan rasa terkejut.

Xiaomi dilarang kerana dikatakan mempunyai hubungan dengan tentera China, satu tuduhan yang ditolak oleh Xiaomi. The Wall Street Journal melaporkan alasan sebenar di sebalik larangan Xiaomi. Ada dokumen yang mengatakan bahawa Xiaomi dilarang kerana penghargaan yang diterima oleh pengasasnya Lei Jun oleh Kementerian Perindustrian dan Teknologi Maklumat China (MIIT).


Jabatan Pertahanan AS mengatakan MIIT adalah badan pemerintah yang mengatur 'gabungan tentera-tentera' China. Di bawah program ini, China bekerjasama dengan perniagaan swasta untuk mencipta teknologi yang dapat digunakan oleh tentera.


Global Times, mulut media pemerintah China, terkejut dengan keputusan senarai hitam Xiaomi, terutama jika ia hanya berdasarkan penghargaan yang diterima oleh Lei Jun. "Itu tidak memberikan bukti mengenai hubungan antara syarikat itu dan tentera China," tulis Global Times.


Menurut Global Times, yang meminjam komen dari pemerhati tempatan, kes Xiaomi hanya boleh menjadi puncak gunung es. Mungkin banyak syarikat China lain menderita senarai hitam yang sama dari pemerintah AS tanpa bukti yang mencukupi.


"Tidak seperti Huawei, Xiaomi tidak memiliki kelebihan teknologi terhadap syarikat AS. Syarikat ini menjadi sasaran kerana produknya yang menjimatkan kos memperoleh bahagian pasaran yang lebih besar di AS tahun lalu kerana penduduk di sana menyukai peranti yang diimport dari China," lanjut mereka.


"Serangan AS ke atas syarikat China dengan alasan yang meragukan menunjukkan bahawa pemerintah AS mengunci sasaran terlebih dahulu dan kemudian mencari alasan untuk menyokong tindakan itu," tambah Global Times.


Setelah disenarai hitam oleh pentadbiran Donald Trump, syarikat dan pelabur AS tidak lagi dapat melabur di Xiaomi dan mesti melepaskan sebelum 11 November 2021.


Akibat dari dasar ini sudah dirasakan oleh Xiaomi. Baru-baru ini, vendor telefon bimbit ketiga terbesar di dunia dikeluarkan dari indeks global dan China oleh FTSE Russell berikutan perintah eksekutif yang ditandatangani oleh Trump.


Sementara itu Xiaomi tidak berdiri diam dalam menghadapi dasar ini. Pada bulan Februari, mereka menuntut pemerintah AS dan menyebut kebijakan ini tidak sah dan tidak berperlembagaan.

Media Cina Tertanya Kenapa Amerika Senarai Hitam Xiaomi Media Cina Tertanya Kenapa Amerika Senarai Hitam  Xiaomi Reviewed by thecekodok on 7:13:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.