Melanie Perkins Di Sebalik Populariti Canva

 


Terdapat berkat di sebalik pandemi COVID-19, salah satunya adalah aplikasi Canva yang merupakan kejayaan besar dan popularitinya yang semakin meningkat. Hasilnya, pengasas dan CEO Melanie Perkins telah dinobatkan sebagai wanita terkaya ketiga di Australia.

Bukan hanya itu, Perkins juga merupakan jutawan termuda (dalam dolar AS) di Tanah Kanguru. Permulaan Canva yang dikendalikannya kini bernilai USD 8,77 bilion setelah memperoleh dana 87 juta dolar baru-baru ini dari beberapa pelabur termasuk Blackbird Ventures dan Sequoia Capital.


Sehingga Oktober 2019, kekayaan Perkins dianggarkan bernilai USD 1.3 bilion. Kini, asetnya diperkirakan melonjak menjadi USD 2.5 bilion.


Dikumpulkan dari pelbagai sumber, Sabtu (6/3/2021) Perkins memulakan Canva pada tahun 2013 dengan misi menjadikan platform reka bentuk tersedia untuk semua. Sama ada reka bentuk, persembahan atau logo kad perniagaan. Dia mengasaskannya dengan tunangnya, Cliff Obrecht.


Perkins baru berusia 19 tahun ketika idea reka bentuk platform terlintas di fikiran, ketika dia dan Cliff adalah pelajar di Perth. Pada masa itu, dia merasakan bahawa program reka bentuk dari Microsoft atau Adobe sukar digunakan.


"Orang harus menghabiskan sepanjang semester untuk belajar di mana butangnya dan terasa sangat tidak masuk akal," kata Perkins.


"Saya fikir pada masa akan datang, semuanya akan berada dalam talian dan kolaboratif dan jauh lebih sederhana daripada alat berat itu," tambahnya.


Pada tahun 2010, Perkins diundang ke San Francisco oleh pelabur Bill Tai untuk menyampaikan ideanya untuk Canva. Bill berpuas hati dan menghubungkannya dengan beberapa orang penting.


Pasangan muda berjaya mengejutkan pelabur dengan idea Canva dan sudah mempunyai pasukan mereka sendiri. Pada tahun 2012, lembaga pengarah telah ditambahkan oleh pengasas bersama lain, Cameron Adams.


Pada fasa pendanaan awal, syarikat itu menerima USD 1.5 juta. Pada tahun 2013, orang ramai melancarkan Canva. Lama kelamaan, Canva berjaya menarik sebilangan besar pengguna kerana kemudahan penggunaan dan kualitinya, hingga sekarang.


Adakah anda juga pengguna Canva?

Melanie Perkins Di Sebalik Populariti Canva Melanie Perkins Di Sebalik Populariti Canva Reviewed by thecekodok on 5:53:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.