Mengapakah Jack Ma ditakuti oleh pemerintah China?


 Jack Ma, yang biasa berjalan tanpa pengekangan dan terkenal di mana-mana, telah lama dibungkam oleh pemerintah China. Begitu juga, syarikat itu akan menjalani siasatan oleh pengawal selia. Mengapa pemerintah China kelihatan takut dengan Jack Ma?

Berikut adalah beberapa alasan, seperti yang disusun dari pelbagai sumber.


Jack Ma memang banyak memberi sumbangan kepada pembangunan ekonomi China dan juga menjadi wajah negara ini kerana karisma dan kemahirannya berbicara. Namun, ada petunjuk bahawa pemerintah China telah lama merasa cemas dengan tindakan pengasas Alibaba.


Sebuah artikel yang diterbitkan oleh media mulut pemerintah China, People's Daily, kira-kira setahun yang lalu menjadi topik perbualan hangat di media sosial. Artikel pendapat itu diterbitkan beberapa hari selepas Jack Ma bersara dari Alibaba pada 10 September 2019.


Pada hakikatnya, People's Daily mengkritik status Jack Ma sebagai idola besar dan banyak perkhidmatannya sahaja. "Tidak ada era yang disebut era Jack Ma, hanya era di mana ada Jack Ma," tulis People's Daily pada waktu itu.


"Tidak ada keraguan bahawa Alibaba adalah syarikat yang berjaya, dan juga tidak dapat dinafikan bahawa pengaruh Jack Ma terhadap Alibaba. Tetapi, memberi penghargaan kepada kejayaan syarikat itu hanya kepada pemimpinnya sangat tidak realistik," tambah media.


Tertulis bahawa usahawan dan syarikat yang berjaya bergantung pada latar belakang masa di mana mereka dapat berkembang maju. The People's Daily mengatakan bahawa keadaan ekonomi yang dibuat oleh kerajaan China adalah yang membuat syarikat berjaya, jadi itu bukan hanya faktor individu.


Bercakap mengenai Jack Ma, yang kadang-kadang terlalu bersuara, juga boleh menyebabkan dia diadili. Pada akhirnya, ucapan Jack Ma dengan kuat mengkritik bahawa pengawal selia dan bank kewangan China sudah ketinggalan zaman pada bulan Oktober menimbulkan kemarahan pemerintah China.


"Kita tidak boleh menggunakan cara untuk mengatur stasiun kereta api untuk mengatur sebuah bandara. Kita tidak dapat mengendalikan masa depan dengan masa lalu," kata beberapa kata Jack Ma yang mendesis.


Ucapan Ma juga didengar oleh pegawai atasan termasuk gabenor bank pusat China, Yi Gang, Timbalan Menteri Kewangan Zou Jiayi dan Wang Qishan, orang kanan Presiden Xi Jinping.


"Jack Ma menjadi terlalu sombong. Jadi mereka perlu mengikat tali kepada Ant yang telah menjadi monster," kata bos bank antarabangsa yang meminta namanya tidak disebutkan namanya.


Walaupun pada waktu itu, Jack Ma telah diperingatkan untuk tidak berbicara terlalu keras, apatah lagi untuk mendorong pemerintah China. Mungkin pemerintah China mahu Jack Ma lebih rendah hati. "Kehilangan Jack Ma adalah bagian dari intrik dari serangan yang diukur oleh pemerintah China untuk mengajar kerendahan bintang teknologi," tulis sebuah kolom di Sydney Morning Herald.


Alibaba dan Ant Financial telah berkembang di luar kawalan. Perkhidmatan pembayaran Alipay, misalnya, mempunyai 711 juta pengguna aktif bulanan dan menangani pembayaran bernilai USD 17.2 trilion pada tahun lalu.



China dianggap menyadari bahawa usaha mereka untuk melonggarkan peraturan dan membiarkan persaingan tanpa banyak peraturan berpotensi menjadikan syarikat teknologi terlalu kuat. Ini sudah berlaku di Amerika Syarikat.


"25 tahun yang lalu, syarikat teknologi Amerika mengambil risiko dan melemahkan model perniagaan yang ada. Hari ini, mereka adalah perkhidmatan awam yang baru, mengambil pendapatan monopoli mereka dengan mengawal pasaran. China ingin mengelakkan perangkap Amerika," kata ahli ekonomi David Goldman.


Lihat saja Facebook, Google atau Amazon ketika mereka menguasai pasaran di negara Uncle Sam. Sebenarnya, 70% daripada semua pendapatan iklan digital mengalir ke Facebook dan Google, membanjiri industri media AS.


"Syarikat teknologi China sudah sangat kuat. Alibaba dan JD.com menguasai 75% e-commerce. WeChat Tencent menangani 60% daripada semua pembayaran di China," kata Jean Dominique Seval, pengarah Soon Consulting.


"Mesejnya adalah bahawa tidak ada pengusaha swasta besar yang akan ditoleransi di daratan China," kata Chen Zhiwu, seorang profesor di Universiti Hong Kong.


"Betul bank mengadu, mereka diatur dengan ketat dan Semut bebas melakukan apa yang mereka inginkan. Acara ini adalah akhir peraturan ringan (tentang Semut)," tambah Chen.


Pada tahun 2012, Xi Jinping menjadi presiden China. Sejak itu, peranan atau campur tangan negara dengan ahli perniagaan meningkat. Dia juga tidak teragak-agak untuk menghukum ahli perniagaan yang dianggap sebagai penjenayah atau korup, misalnya ketua Kumpulan Anbang, Wu Xiaouhi, dijatuhi hukuman penjara 18 tahun.



Mesej Xi Jinping menjadi lebih jelas, bahawa orang-orang perniagaan dan sektor swasta harus sejajar dengan matlamat China untuk membangun masa depan negara itu. Pembangunan pesat ekonomi swasta dianggap berbahaya jika tidak dikawal.


"Beijing telah menyatakan dengan jelas bahawa syarikat seperti Alibaba telah berkembang terlalu besar sehingga tidak dapat mengembangkan kekuatan ekonominya dan watak seperti Ma mesti dikendalikan," kata bekas eksekutif Huawei William Plummer.


Sebaliknya, dilaporkan bahawa Xi Jinping mengatasi Jack Ma dan Ant Financial kerana dikhuatiri akan berlaku aliran dana kepada lawan politik Xi dan ini boleh menjadi cabaran di masa depan. Menurut WSJ, Beijing prihatin dengan struktur pemilikan kompleks Ant Financial. Terdapat sejumlah angka yang mungkin tidak disukai oleh Xi yang akan mendapat banyak manfaat daripada IPO.


"Pada minggu-minggu sebelum gergasi fintech menjadi terbuka, siasatan pemerintah pusat yang sebelumnya tidak dilaporkan mendapati pemilikan kompleks Semut," kata WSJ.


"Di sebalik lapisan kenderaan pelaburan yang memiliki kepentingan dalam syarikat itu ada beberapa orang Cina yang kuat, termasuk mereka yang mempunyai hubungan dengan keluarga politik yang menghadirkan potensi cabaran kepada presiden Xi dan lingkaran dalamannya," tambah WSJ.


Sebagai contoh, salah satu pelabur Ant adalah Boyu Capital, sebuah syarikat yang diasaskan oleh Jiang Zicheng. Zhiceng adalah cucu bekas pemimpin China Jiang Zemin.

Mengapakah Jack Ma ditakuti oleh pemerintah China? Mengapakah Jack Ma ditakuti oleh pemerintah China? Reviewed by thecekodok on 7:43:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.