Mengikuti Microsoft, pekerja Facebook dan Uber akan kembali kemudian

 


Setelah setahun bekerja dari rumah, dikenali sebagai WFH, pekerja beberapa syarikat teknologi akan kembali bekerja di pejabat, termasuk pekerja Facebook dan Uber.

Facebook merancang untuk membuka semula ibu pejabatnya di Menlo Park, California pada 10 Mei dengan kapasiti 10%, dengan syarat keadaan COVID-19 di rantau ini terus bertambah baik.


Syarikat media sosial itu juga akan membuka pejabat di Fremont dan Sunnyvale pada 17 Mei dan 24 Mei, juga dengan kapasiti 10%. Sementara itu, pejabatnya di San Francisco akan dibuka kembali pada 7 Jun, seperti dikutip dari The Verge, Sabtu (27/3/2021).



Facebook mengatakan beberapa pejabat terbesarnya tidak akan mencapai kapasiti 50% sehingga awal September. Pada mulanya Facebook membenarkan pekerja WFH hingga 2 Julai, tetapi mereka masih boleh bekerja dari rumah sehingga satu bulan setelah kapasiti pejabat mencapai 50%.


Dalam pernyataan rasminya, jurucakap Facebook Tracy Clayton mengatakan bahawa Facebook akan mengambil langkah berhati-hati ketika membuka pejabat.


Protokol kesihatan seperti menjaga jarak dan memakai topeng adalah wajib di pejabat, dan di beberapa pejabat akan ada ujian COVID-19 mingguan.


Pada bulan Mei, Ketua Pegawai Eksekutif Facebook Mark Zuckerberg mengatakan dia meramalkan 50% pekerja Facebook akan menjadi WFH dalam dekad yang akan datang. Facebook telah membenarkan beberapa pekerja bekerja dari rumah sepenuhnya, bahkan berpindah ke kawasan lain.


Selain Facebook, Uber juga merancang untuk membuka pejabatnya lebih awal. Syarikat pengangkutan akan membuka pejabatnya di Mission Bay, California pada 29 Mac dengan kapasiti 20%.


Uber akan mengikuti protokol kesihatan yang serupa dengan Facebook, termasuk mandat topeng, pembersihan berkala dan meminta pekerja dengan anggota keluarga yang sakit untuk tidak datang bekerja.


Keputusan Facebook dan Uber mengikuti Microsoft, yang mengumumkan akan membuka pejabatnya pada 29 Mac dengan kapasiti 20% dari jumlah pekerja. Tetapi pekerja Microsoft boleh memilih antara kembali sepenuhnya ke pejabat, WFH, atau sistem hibrid.

Mengikuti Microsoft, pekerja Facebook dan Uber akan kembali kemudian Mengikuti Microsoft, pekerja Facebook dan Uber akan kembali kemudian Reviewed by thecekodok on 3:26:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.