Microsoft akhirnya menamatkan sokongan untuk Edge Legacy

 


Microsoft mengesahkan bahawa ia telah menghentikan sokongan untuk versi lama penyemak imbas Edge, yang lebih dikenali sebagai Edge Legacy. Penyemak imbas ini adalah pengganti Internet Explorer 11, bukan versi Chromium semasa.


Dikutip dari The Verge, Isnin (15/3/2021), Edge Legacy tidak lagi mendapat kemas kini keselamatan, jadi pengguna yang masih menggunakan penyemak imbas ini harus mencari alternatif lain.


Untuk pengetahuan anda, Edge Legacy adalah penyemak imbas lalai yang disertakan dengan Windows 10 yang menggantikan Internet Explore 11. Tetapi sejak tahun 2020, penyemak imbas ini telah digantikan dengan versi terbaru berdasarkan Chromium.


Sebelumnya, Microsoft juga akan mengeluarkan Edge Legacy dari komputer pengguna yang masih tidak menggunakan versi berasaskan Chromium terbaru.


Menurut syarikat itu, penyemak imbas Edge versi lama ini akan dikeluarkan dari komputer mulai 13 April 2021. Penyingkiran ini akan berlaku semasa kemas kini keselamatan dilancarkan.


Oleh itu, apabila pengguna mengemas kini patch keselamatan, patch ini secara automatik akan menghapus versi Edge yang lama serta memasang Edge versi terbaru berdasarkan Chromium.


"Ketika Anda menerapkan pembaruan ini ke komputer Anda, aplikasi desktop Microsoft Edge yang tidak didukung akan dihapus dan versi baru Microsoft Edge akan dipasang," kata Microsoft.


Namun, jika pengguna telah memasang versi baru penyemak imbas Edge, kemungkinan kemas kini ini tidak akan mempengaruhi pengguna terlalu banyak.


Pada awal bulan Jun 2020, Microsoft mengumumkan bahawa ia akan mula menggantikan penyemak imbas Edge Legacy pada Windows 10 dengan versi Edge yang berasaskan Chromium. Atas sebab ini, versi Chorium Edge akan disertakan secara langsung melalui keluaran Windows Update terbaru.


Dengan kata lain, penggunaan Edge Legacy yang masih berdasarkan EdgeHTML akan mula ditinggalkan oleh Microsoft. Dan, semua pengguna Windows kini akan disokong dengan versi Chromium Edge.


Untuk makluman, versi Chromium Edge sebenarnya sudah tersedia sejak awal tahun ini. Tetapi Microsoft tetap memberikannya sebagai pilihan, jadi pengguna yang ingin menggunakannya perlu memuat turunnya secara manual terlebih dahulu.



"Versi terbaru ini memberikan keserasian terbaik di kelas, baik untuk sambungan dan laman web," kata Microsoft dalam satu kenyataan seperti yang dipetik dari ZDNet, Ahad (7/6/2020).


Walaupun secara resmi menggantikan Edge Legacy, Microsoft mengatakan maklumat dalam versi ini, dari tetapan, kata laluan, hingga halaman kegemaran secara automatik akan dipindahkan ke versi terbaru.


Ini juga berlaku untuk menu Mula dan jalan pintas yang digunakan oleh pengguna dalam versi sebelumnya. Paparan Edge baru juga mengubah versi sebelumnya dengan bar tugas dan pintasan skrin.


Oleh kerana penyemak imbas ini didasarkan pada Chromium, Microsoft akan mengikuti kitaran kemas kini teknologi Google, seperti versi stabil yang dikeluarkan setiap minggu, dan ada jadwal peluncuran untuk Dev dan Beta.

Microsoft akhirnya menamatkan sokongan untuk Edge Legacy Microsoft akhirnya menamatkan sokongan untuk Edge Legacy Reviewed by thecekodok on 4:36:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.