Microsoft PowerPoint Presenter Coach Tersedia di Mac, Windows, iOS, dan Android

 


Microsoft akhirnya memperkenalkan ciri baru untuk aplikasi persembahan PowerPoint-nya. Ciri tersebut diberi nama Presenter Coach.


Pertama kali dilancarkan pada tahun 2019, Presenter Coach akhirnya dilancarkan secara rasmi di semua platform sistem operasi, termasuk Windows, Mac, iOS, dan Android.

Cara kerjanya, PowerPoint Presenter Coach akan mendengarkan pengguna sambil mempraktikkan persembahan dengan lancar, seperti dikutip dari The Verge, Jumaat (19/3/2021).


Kemudian, ia akan menganalisis apa yang dikatakannya, dan dapat memberi amaran kepada pengguna jika bercakap terlalu cepat atau lambat. Ambil contohnya apabila ada pelengkap seperti 'um' atau 'ah', dan pelengkap lain yang tidak disebut dengan jelas.


Apabila ketersediaan semakin meningkat, terdapat juga beberapa cara baru ciri tersebut dapat menjadikan persembahan menjadi lebih baik.


Presenter Coach dapat membaca bahasa badan dengan menggunakan kamera, dan akan memberikan maklum balas mengenai bagaimana gerak isyarat tidak menghalang pandangan orang lain, kontak mata dengan penonton, dan banyak lagi.


Ciri kedua yang dibuat adalah untuk membantu pengguna untuk tidak mengulangi ayat yang digunakan, dengan mencari perkataan apa yang paling sering digunakan.


Terakhir adalah sebutan. Dengan ciri ini, Presenter Coach dapat memberikan cadangan kepada pengguna tentang cara mengucapkan kata dengan betul sepanjang latihan.


Selanjutnya, Microsoft juga menyediakan penyelesaian untuk bagaimana pengguna dapat meningkatkan kemahiran dan kreativiti persembahan mereka dengan menggunakan perkhidmatan lain di Microsoft 365 Suite.

Microsoft PowerPoint Presenter Coach Tersedia di Mac, Windows, iOS, dan Android Microsoft PowerPoint Presenter Coach Tersedia di Mac, Windows, iOS, dan Android Reviewed by thecekodok on 6:16:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.