Moonton yang dibeli oleh TikTok, apa nasib Mobile Legends?

 


Menurut sumber yang tidak disebutkan namanya, dalam memo dalaman, Ketua Pegawai Eksekutif Moonton Yuan Jing mengatakan bahawa syarikatnya akan beroperasi secara bebas daripada ByteDance setelah pemerolehan tersebut.

Moonton, pembangun permainan Mobile Legends, dilaporkan dibeli oleh TikTok. Jadi, apa kesannya pada permainan popular ini?


Ternyata ini bukan sekadar berita biasa. ByteDance, sebagai syarikat induk TikTok, sememangnya akan memperoleh Moonton melalui unit perniagaannya, yang bergerak dalam sektor perniagaan, Nuverse.



Sebelum ByteDance, dikatakan bahawa Tencent, syarikat permainan video besar di belakang League of Legends, juga membuat tawaran. Namun, Moonton datang untuk menandingi tawaran itu.


Nilai pemerolehan TikTok terhadap Moonton tidak dinyatakan. Namun, menurut sumber yang berbicara dengan Reuters, angka tersebut diperkirakan berada dalam kisaran USD 4 miliar, atau sekitar Rp 57,4 triliun.


"Melalui kolaborasi antara pasukan dan memanfaatkan pelajaran dan pandangan dari pertumbuhan pesatnya, Moonton memberikan sokongan strategik yang diperlukan untuk mempercepat pengembangan permainan global Nuverse," kata ByteDance.


Kembali ke topik asal, bagaimana nasib permainan popular di Asia Tenggara menjadi Mobile Legends? Mobile Legends kemungkinan akan terus dikembangkan pada masa akan datang. Walau bagaimanapun, rancangan ByteDance untuk permainan ini masih belum diketahui.


Pemain tidak perlu risau tentang nasib Mobile Legends. Di tangan Nuverse, Mobile Legends kemungkinan berada dalam kedudukan yang baik dan kemungkinan sangat dipercayai. Oleh itu, pembangunan itu sendiri masih terbuka luas.


Menurut data Hootshuite dan We Are Social yang dikeluarkan beberapa waktu lalu,  Mobile Legends terus menduduki tempat pertama dalam permainan mudah alih paling popular berdasarkan jumlah pemain.

Moonton yang dibeli oleh TikTok, apa nasib Mobile Legends? Moonton yang dibeli oleh TikTok, apa nasib Mobile Legends? Reviewed by thecekodok on 7:50:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.