NASA Memberikan 'Tiket Percuma' Lagi ke Marikh

 


Agensi Angkasa Amerika Syarikat (NASA) sekali lagi mengedarkan 'tiket percuma' kepada warga Bumi yang ingin pergi ke Marikh. Pesanan untuk boarding pass telah dibuka dan kemudian akan dihantar ke Red Planet.

Tiket percuma adalah boarding pass, di mana anda boleh memesan nama anda untuk dibawa oleh NASA ke Mars. Nampaknya tiket pengangkutan awam, kecuali anda hanya boleh memasukkan namanya, tidak termasuk orang itu.


NASA merancang untuk menghantar misi ke Marikh sekitar tahun 2025. Belum diketahui kapal angkasa mana yang NASA sedang bersiap untuk membawa nama-nama warga Bumi ini. Walaupun begitu, agensi ruang angkasa telah membuka pesanan untuk pas masuk lebih awal.



Untuk mendapatkan tiket percuma ini ke Mars, anda hanya perlu melayari laman web mereka. Kemudian daftarkan diri anda dalam bentuk identiti, bermula dari nama, nama keluarga, poskod, dan alamat e-mel anda.


Setakat ini, Sabtu (6/3/2021) pagi terdapat 11.2 juta nama yang membuat tempahan dari pelbagai negara. Amerika Syarikat (AS) memiliki jumlah terbanyak dengan 2,247 juta nama, kemudian Filipina dengan 2,200 juta nama, Great Britain dengan 933 ribu nama, Itali dengan 614 ribu nama, ke Indonesia dengan 255 ribu nama.


Dikutip dari laman web NASA, pembukaan pesanan 'tiket percuma' ke Mars adalah kerana ketika misi Mars 2020 di Perseverance rover membawa 10.9 juta nama di atasnya, masih banyak peminat yang ingin membawa nama mereka ke negara jiran planet bumi.


Melihat semangat yang tinggi ini, NASA akhirnya membuka semula program ini. Nama-nama yang telah dipesan, akan disimpan dalam microchip, kemudian terbang ke Mars.


Sehingga kini, tempahan untuk 'tiket percuma' ke Mars masih dibuka dan tidak ada tarikh tutup. NASA mengatakan penutupan akan diumumkan bersama dengan misi yang menaip nama.

NASA Memberikan 'Tiket Percuma' Lagi ke Marikh NASA Memberikan 'Tiket Percuma' Lagi ke Marikh Reviewed by thecekodok on 1:42:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.