NASA-SpaceX Setuju Mencegah Perlanggaran Satelit Starlink

 


NASA menerbitkan perjanjian dengan SpaceX di bawah mandat Space Act. Kesepakatan itu membolehkan NASA dan SpaceX bekerjasama untuk mengelakkan perlanggaran satelit internet Starlink.

Agensi ruang angkasa kebangsaan AS memang mempunyai set garis panduan standard mengenai apa yang disebut "Penilaian Konjungsi", yang terutama untuk menentukan risiko pendekatan antara objek di ruang angkasa mungkin terjadi, dan berpotensi mengakibatkan perlanggaran secara bergantian. Pertimbangan ini menentukan kapan dan di mana sesuatu terbang.


Oleh itu, NASA tidak akan membenarkan sesiapa sahaja melancarkan sesuatu ke angkasa tanpa menghubunginya, kerana NASA mesti mengetahui tentang kemungkinan kesan terhadap asetnya sendiri di orbit, termasuk Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS).


Dipetik dari Tech Crunch, perjanjian antara NASA dan SpaceX secara efektif menjelaskan hal ini, kerana SpaceX mengoperasikan Starlink, yang merupakan buruj terbesar di orbit kapal angkasa. Perlu ada kerjasama berterusan yang lebih mendalam antara NASA dan SpaceX untuk mengelakkan hubungan.


Perjanjian tersebut menggariskan cara berkongsi maklumat antara NASA dan SpaceX. Sebagai contoh, NASA akan memberikan maklumat terperinci dan tepat mengenai misi yang dirancang sebelumnya ke SpaceX sehingga mereka dapat menggunakannya untuk memprogramkan tindakan pengelakan automatik Starlink setiap kali misi terjadi.


Mereka juga akan bekerjasama secara langsung dengan SpaceX untuk meningkatkan kemampuannya untuk menilai dan mengelakkan kejadian, dan akan memberikan sokongan teknikal tentang bagaimana SpaceX dapat mengurangkan "kecerahan fotometrik" atau reflektif dari kapal angkasa Starlink.


Sementara itu, SpaceX akan bertanggungjawab untuk memastikan satelit Starlinknya "mengelak" untuk mengurangkan pendekatan jarak dekat dan mengelakkan pertembungan dengan semua aset NASA.


Titik utama lain dalam perjanjian itu ialah pelancaran SpaceX Starlink yang dirancang mestilah sekurang-kurangnya 5 km di atas atau di bawah titik tertinggi dan terendah dari orbit Stesen Angkasa Antarabangsa ketika mengelilingi Bumi. Akhirnya, SpaceX juga diharapkan dapat berkongsi analisis sendiri mengenai keberkesanan teknik peredupan satelitnya, sehingga NASA dapat menyesuaikan panduannya sendiri mengenai perkara ini.


Cara NASA menyusun dokumen perjanjian ini juga membuka kemungkinan ia dapat menggunakannya semula untuk pengendali buruj lain, kerana jumlah syarikat yang mengisi orbit Bumi rendah akhirnya akan meningkat.

NASA-SpaceX Setuju Mencegah Perlanggaran Satelit Starlink NASA-SpaceX Setuju Mencegah Perlanggaran Satelit Starlink Reviewed by thecekodok on 6:56:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.