Nasihat Jack Ma: Pintar bukanlah jaminan kejayaan

 


Jack Ma, ketika dia tidak menghadapi masalah dengan pemerintah China, sering memberikan nasihat berharga. Sekarang dia berada dalam tempoh 'pengasingan' setelah mengkritik sistem kewangan China dan tidak banyak mengatakan. Mungkin kata-kata ini boleh menjadi penawar untuk kehilangan apa yang dikatakannya.

Dengan pengetahuan teknologi, Jack Ma berjaya menjadikan Alibaba sebagai gergasi e-dagang dunia. Baginya, kepintaran tidak menjamin kejayaan. Salah satu kunci kejayaan, menurutnya, adalah mengetahui bagaimana memperlakukan orang dengan baik.


"Sekiranya anda ingin berjaya, maka anda mesti mempunyai hasil emosi (EQ) yang sangat baik. Kerana anda akan memahami bagaimana bekerja dengan orang lain. Tidak kira seberapa pintar anda, jika anda tidak dapat bekerjasama, anda tidak akan pernah berjaya, "katanya. masa lalu.


Dia menambah bahawa cinta quotient (LQ) juga memainkan peranan besar dalam mendapatkan rasa hormat dari orang lain.


"Ramai pelajar hanya memperhatikan hasil kecerdasan (IQ), tanpa memikirkan EQ dan LQ. Sekiranya anda tidak mempunyai dua elemen ini, anda tidak akan maju," katanya .


Jack Ma mengaku bahawa dia tidak pernah dididik untuk menjadi usahawan. Namun, masa sebagai presiden kelas membantunya memperoleh pengalaman bekerja dan berurusan dengan orang lain.


Di samping itu, mengakui kegagalan seseorang adalah salah satu perkara penting dalam pembentukan diri.


"Banyak orang gagal kerana mereka selalu mengeluh dan memberi komen mengenai perkara lain ketika mereka menghadapi masalah. Hanya orang yang memahami masalah mereka yang dapat berjaya. Sekiranya anda mempunyai keluhan, pasti ada jalan penyelesaiannya. Jika tidak, jangan mengeluh , "katanya.


Kemudian, dia menekankan generasi muda untuk belajar dari kesalahan yang telah dilakukan oleh orang lain sehingga mereka dapat menghadapi masalah ini setiap kali mereka datang.


Jack Ma juga mengingatkan mereka untuk bertanya pada diri mereka sendiri, berapa banyak yang sanggup mereka korbankan, ketika mereka mengejar sesuatu yang mereka inginkan.


Ketika dia mula menjalankan Alibaba pada tahun 1999, banyak orang mengatakan bahawa dia dan impian yang ingin dicapai adalah gila. Menariknya, masih ada 18 rakan sekerja yang sama gila dengannya, yang ingin mengembangkan Alibaba.


"Tidak ada impian gila selagi ada orang yang mempercayainya. Sekiranya pasukan terdiri sepenuhnya dari orang gila, maka perkara menarik akan berlaku," kata Jack Ma.

Nasihat Jack Ma: Pintar bukanlah jaminan kejayaan Nasihat Jack Ma: Pintar bukanlah jaminan kejayaan Reviewed by thecekodok on 3:43:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.