Ngeri! Langit Menjadi Kuning dan Matahari Menjadi Biru di Beijing


 Langit Beijing berada dalam keadaan tidak normal, di mana warnanya menjadi kuning. Bukan hanya itu, Matahari juga berubah warnanya menjadi biru. Apa yang ada di sebalik keadaan yang terdapat dalam filem sci-fi ini?

Nampaknya terdapat ribut pasir yang mengerikan melanda ibu negara China. Debu tebal meliputi dan mengandungi zarah-zarah yang sangat berbahaya. Ribut pasir disebabkan oleh angin yang melanda Mongolia dan wilayah barat laut China.


Guardian, hari ini (29/3/2021) penglihatan di Beijing telah menurun, sementara beberapa pencakar langit menjadi redup. Sementara itu, pejalan kaki mesti sering menutup mata agar tidak memasuki zarah.


Para saintis di Pentadbiran Meteorologi China telah mengeluarkan amaran bahawa ribut pasir merebak dari Mongolia ke beberapa wilayah China termasuk Mongolia Dalam, Shanxi, Liaoning dan Hebei, yang berada di sekitar Beijing.



Akibat ribut pasir, tingkat pencemaran udara di Beijing telah diperhatikan telah mencapai tahap maksimum 500. Sementara itu, tahap pencemaran PM10, yang dapat mencapai paru-paru manusia, telah melebihi 2.000 mikrogram per meter padu.


Bukan hanya itu, tahap PM2.5, zarah yang lebih kecil yang dapat menyusup ke aliran darah manusia, mencapai 462. Walaupun cadangan WHO adalah bahawa kepekatan harian PM2.5 tidak melebihi 25.


Menurut Pentadbiran Meteorologi China, ribut pasir yang berasal dari Mongolia ini dipicu oleh suhu yang lebih panas dan penurunan hujan. "Dinamika antara ribut pasir dan penyebaran debu sangat baik," kata Zhang Tao, seorang saintis cuaca China.


Wilayah utara dan barat laut China juga mengalami sedikit hujan dan salji tahun ini, jadi suhu sejak Februari lebih tinggi, menjadikan cuaca berdebu dan angin bertiup lebih kuat. Ribut pasir telah menjadi masalah besar.

Ngeri! Langit Menjadi Kuning dan Matahari Menjadi Biru di Beijing Ngeri! Langit Menjadi Kuning dan Matahari Menjadi Biru di Beijing Reviewed by thecekodok on 7:40:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.