Nutanix Meningkatkan Perlindungan dari Serangan Ransomware di Cloud


 Nutanix mengumumkan perlindungan tambahan terhadap serangan ransomware di platform cloud mereka. Perlindungan itu merangkumi pemantauan dan pengesanan ancaman baru, serta replikasi data yang lebih terperinci dan kawalan akses yang kuat.


Ciri-ciri baru ini dirancang untuk keamanan jaringan, penyimpanan fail dan objek, virtualisasi, dan kesinambungan perniagaan untuk membantu perusahaan mencegah, mengesan, dan pulih setelah menghadapi serangan ransomware di beberapa lingkungan cloud yang berbeda.


Firma penyelidikan pasaran Gartner mengatakan tahun 2020 akan menyaksikan pergeseran serangan siber yang pesat, bersama dengan peningkatan budaya kerja jarak jauh dan aktiviti malware yang disasarkan.


Ransomware, menurut laporan itu, telah berkembang dari serangan siber yang kini meluas yang bertujuan menjangkiti satu titik akhir menggunakan teknik yang lebih canggih seperti perisian berniat jahat dan penyingkiran data.


"CIO dan CISO tahu bahawa tidak ada satu pun penyelesaian yang memberikan perlindungan sepenuhnya terhadap ransomware dan jenis serangan malware yang lain, dan situasi semasa model kerja jauh dan hibrid berfungsi memperluas permukaan serangan perusahaan," kata Rajiv Mirani, CTO di Nutanix.


Syarikat, menurut Mirani, memerlukan pertahanan dengan pendekatan keselamatan yang mendalam dan itu bermula dengan infrastruktur IT mereka.


Platform cloud di Nutanix kini dapat mengesan anomali menggunakan Machine Learning dan reputasi IP melalui penyelesaian Flow Security Central.


Ringkasnya, ia membantu mengenal pasti vektor serangan yang diketahui, termasuk potensi ransomware, di tingkat jaringan sebelum memasuki lapisan aplikasi dan data.


Flow Security Central juga secara khusus memantau rangkaian untuk anomali, tingkah laku jahat dan serangan rangkaian biasa yang dapat merebak, mencari kelemahan baru. Ia juga dapat memantau titik akhir untuk mengenal pasti trafik yang berasal dari lokasi terkenal.


Sebagai tambahan, cloud di Nutanix kini memiliki kemampuan untuk mengesan ransomware secara asli untuk perkhidmatan penyimpanan fail di dalam Nutanix Files. Analisis fail, ciri Files, kini mampu mengesan corak akses yang tidak biasa dan mencurigakan, serta mengenal pasti fitur ransomware yang diketahui untuk menyekat akses data dalam masa nyata.


Untuk lebih melindungi data aplikasi dari serangan ransomware, platform cloud di Nutanix kini menyertakan fitur baru dalam solusi Objek Nutanix.


Ciri ini merangkumi kebenaran akses yang lebih terperinci untuk membantah data untuk penyimpanan primer dan sekunder. Secara khusus, Nutanix Objects kini menawarkan kemampuan untuk mengkonfigurasi kebijakan Write Once Read Many (WORM) untuk fail individu dan objek yang dipilih oleh pasukan IT.


Perlindungan WORM dapat automatik hanya dengan mengklasifikasikan data sebagai "penahanan undang-undang" dengan tujuan untuk mencegah gangguan atau kemusnahan yang berniat jahat.

Nutanix Meningkatkan Perlindungan dari Serangan Ransomware di Cloud Nutanix Meningkatkan Perlindungan dari Serangan Ransomware di Cloud Reviewed by thecekodok on 6:47:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.