OPPO Reno5 F Dilancarkan secara rasmi, Membawa Reka Bentuk Premium & Prestasi Tinggi

 


OPPO Reno5 F secara rasmi hadir di dengan tagline 'Picture Life in Speed'. Varian terbaru keluarga siri Reno ini menawarkan prestasi tinggi dan kelajuan yang jauh lebih pantas daripada pendahulunya.

Telefon bimbit terbaru dari OPPO ini membawa pelbagai teknologi baru untuk menyokong dan memenuhi keperluan anak muda, dari ciri kamera baru yang menarik hingga reka bentuk yang elegan dengan konsep Flowlight Design dengan warna yang bergaya dan bergaya.


OPPO Reno5 F adalah puncak dari maklum balas pengguna dan penyelidikan yang dilakukan oleh OPPO pada peranti yang diinginkan oleh pasaran.


Sebenarnya, OPPO Reno5 F memenuhi kriteria yang mensasarkan pengguna siri Reno, kehadiran bateri berkapasiti tinggi dan 30W VOOC Flash Charge, reka bentuk peranti tipis dengan warna yang bergaya dan bergaya, serta pelbagai kamera kreatif ciri dan teknologi permainan yang dibuat untuk memenuhi harapan pengguna kami

Lalu apa yang OPPO bawa pada telefon bimbit terbarunya? Berikut adalah ulasan.


Seperti pendahulunya, OPPO Reno5 F menawarkan kamera yang anggun dan canggih. Kamera dari OPPO Reno5 F menyediakan kemampuan untuk mengambil gambar menggunakan kecerdasan buatan, memudahkan pengguna merakam momen istimewa.


Di bahagian belakang, kamera utama Kamera Quad 48MP siap menangkap setiap saat yang berlalu. Digabungkan dengan kamera sudut lebar 8MP, kamera makro 2MP dan mono 2MP. Tidak ketinggalan, OPPO dilengkapi bahagian depan dengan kamera 32MP untuk merakam gambar selfie yang lebih baik.


OPPO Reno5 F juga tidak menghilangkan ciri Potret Warna AI juga dalam siri sebelumnya yang menyajikan perspektif baru mengenai fotografi telefon pintar dan videografi. Dengan ciri ini, subjek foto menjadi lebih menonjol dengan permainan pengasingan warna.


Potret Warna AI juga menjadikan warna latar hitam dan putih, dan menjaga warna orang atau sekumpulan orang dalam foto atau video kelihatan semula jadi dengan warna sebenar.


OPPO Reno5 F juga dilengkapi dengan fitur Dynamic Bokeh pada kamera yang akan menambahkan kesan bokeh yang meregangkan cahaya ke garis bergerak dinamik, sambil mengaburkan perincian latar belakang. Subjek foto akan dioptimumkan dengan algoritma HDR cahaya rendah dan penyesuaian warna untuk menjadikannya menonjol.


Untuk kamera depan, OPPO juga menyokongnya dengan ciri AI Beautification 2.0 yang menyajikan ciri kecantikan khas yang disesuaikan dengan pilihan pengguna tempatandan secara automatik mengesan alat solek yang ada seperti gincu, kemudian memaparkan kesan yang disesuaikan.


OPPO Reno5 F juga telah mewariskan beberapa ciri fotografi dan videografi warisan yang menjadi ciri garis Reno seperti Dual-view Video, Monochrome Video, AI Scene Enhancement dan Night Flare Portrait.


Peranti ini juga menawarkan sekumpulan fitur yang lebih lengkap bagi pengguna untuk merealisasikan kreativiti melalui foto dan video. Seperti aplikasi penyuntingan video SOLOOP yang akan memberi pengguna pilihan untuk mengedit video berkualiti tinggi dengan mudah melalui templat video dan pelbagai fungsi penyuntingan kualiti profesional.


Menyasarkan golongan muda, OPPO membungkus telefon bimbit terbarunya dengan reka bentuk yang sangat langsing, setebal 7.8mm dan beratnya hanya 172g. Peranti ini dibuat dengan melakukan pengoptimuman reka bentuk terkini, dengan penutup bateri yang mempunyai reka bentuk 3D melengkung, memberikan kesan yang anggun dan moden.


Telefon ini juga dibungkus dengan warna yang berbeza tetapi lebih lembut. OPPO juga menggunakan panel komposit yang menambahkan tahap ketelusan yang lebih tinggi, setanding dengan kaca, tetapi berjaya menampilkan tekstur matte yang kompleks.


Mengenai layar, AMOLED 6,43 inci siap memanjakan mata penggunaannya dengan peratusan skrin ke badan 90.8% yang menambahkan lebih banyak fleksibilitas dalam melihat layar. OPPO Reno5 F juga dilengkapi dengan paparan lubang pukulan sehingga menyajikan penampilan skrin telefon pintar yang lebih moden berbanding dengan layar tetes air.


Telefon ini dilengkapi In-Display Fingerprint 3.0 yang dapat membuka kunci peranti dengan cepat. Juga dilengkapi dengan All-day AI Eye Comfort memberikan tahap kecerahan 4096 untuk mengurangkan kesan keletihan mata.


Tidak berhenti di situ, OPPO menghadirkan teknologi Sunlight Screen yang dapat meningkatkan penglihatan skrin dengan jelas pada waktu siang walaupun di bawah terik matahari. Terdapat juga fitur Layar Bulan yang secara automatik akan meredupkan layar dengan menetapkan kecerahan terendah pada 2 nits untuk memberikan pengalaman yang lebih nyaman pada waktu malam.


OPPO Reno5 F juga dilengkapi dengan fitur Lampu Latar AI yang secara automatik menyesuaikan tetapan lampu latar sepanjang hari yang akan mempelajari kebiasaan pengguna dengan menyesuaikan kecerahan secara manual dalam keadaan pencahayaan yang berbeza.


Bukan hanya kamera dan reka bentuk yang berkualiti, OPPO juga membawa prestasi yang pantas untuk siri Reno5 F kali ini. OPPO menggabungkan perkakasan terbaik yang dioptimumkan dengan pelbagai teknologi baru untuk membawa peranti dengan kelajuan tertinggi tetapi masih selesa digunakan.


Seperti teknologi yang dikembangkan oleh OPPO, System Performance Optimizer, yang menawarkan sepuluh ciri pengoptimuman dan memastikan bahawa telefon berjalan lancar tanpa ketinggalan untuk jangka masa yang lebih lama.


Sebagai contoh, Idle Time Optimizer dapat mengenali bila telefon anda tidak digunakan atau dicas, secara automatik akan mengoptimumkan sumber dengan membersihkan sampah, penyimpanan defragmentasi, membersihkan memori dan banyak lagi.


Ketika penyimpanan hampir habis, Storage Optimizer akan memberitahu pengguna untuk menghapus atau memindahkan data data ke cloud untuk membuat ruang kosong. Terdapat juga UI First 3.0 yang memastikan aplikasi yang paling banyak digunakan akan diutamakan untuk memastikan berjalan pada prestasi yang optimum.


Di bahagian dalam telefon ini adalah pemproses MediaTek Helio P95 Octacore yang kuat yang berjalan pada 2 ARM Cortex-A75 Prime Cores yang beroperasi sehingga kelajuan 2.2GHz. 6 ARM Cortex-A55 Efficiency Cores yang juga boleh beroperasi sehingga 2.0GHZ. Peranti ini memberikan masa permulaan aplikasi yang lebih pantas, sentuhan skrin yang lebih responsif, dan sedikit kelewatan.


Dikuasakan oleh pemproses yang kuat, OPPO Reno5 F juga memberikan pengguna grafik yang lancar, latensi rangkaian yang dioptimumkan dan Suara Real HD yang dikuasakan oleh Dirac. Selain itu, OPPO Reno5 F dilengkapi dengan Sistem Pendingin yang disesuaikan untuk menghilangkan haba secara optimum kerana penggunaan permainan yang intensif.


OPPO Reno5 F juga mendukung penggunaannya dalam bermain permainan kegemaran dengan serangkaian mod permainan yang disajikan. Seperti Game Focus Mode, fitur eksklusif dari OPPO yang akan menyekat semua pemberitahuan termasuk panggilan, isyarat, dan bahkan arahan kelantangan di layar.


OPPO juga membawakan fitur Mode Pintasan Permainan yang dapat mengurangi pemuatan untuk memulai permainan dengan memotong latar sumber yang harus dimuat, seperti layar percikan yang memaparkan logo studio.


Terdapat juga fitur Game Floating Window, fitur yang satu ini tidak akan mengganggu permainan pengguna kerana layarnya diminimumkan dan tidak menyebabkan keluar dari permainan. Sebenarnya, permainan boleh terus berjalan sebagai tetingkap terapung sementara pengguna mengakses aplikasi lain seperti membalas e-mel.


Akhirnya, terdapat ciri Bullet Screen Message, yang merupakan penyelesaian yang sesuai untuk pemain mudah alih yang tidak mahu menyekat pemberitahuan sepenuhnya. Mesej dari aplikasi yang disokong seperti Whatsapp, Telegram, LINE, Messenger, dan SMS akan menatal di skrin sehingga pengguna tidak perlu membuka mesej pop timbul yang akan mengganggu permainan.


Sudah tentu, prestasi licin ini mesti disokong oleh kuasa yang diberikan oleh bateri dari OPPO Reno5 F. Tenanglah, kerana bateri 4310mAh yang lebih besar dan teknologi pengisian 30W VOOC Flash Charge 4.0 siap menyokong kekuatan telefon bimbit ini.


Ciri 30W VOOC Flash Charge 4.0 juga dapat diandalkan untuk mengecas OPPO Reno5 F dengan cepat. Walaupun caj 5 minit akan membolehkan anda menonton Youtube selama 2.9 jam.


Kehadiran bateri 4310mAh yang besar juga menawarkan jangka hayat bateri yang cukup untuk bertahan sepanjang hari. Dengan OPPO Reno5 F, pengguna akan mendapat 16 jam main balik video dalam talian hanya dengan satu caj.


OPPO juga menyajikan beberapa teknologi untuk menggunakannya lebih lama, seperti fitur Smart Power Saving, yang menawarkan beberapa model penjimatan kuasa untuk memastikan telefon bimbit sentiasa dihidupkan dan beroperasi walaupun dalam keadaan kritikal.


Super Power Saving Mode akan menjimatkan bateri dengan mengurangkan frekuensi CPU, menurunkan kecerahan telefon bimbit dan banyak lagi, sehingga keadaan bateri 5% dapat digunakan untuk berbagai kegiatan seperti memanggil, mengirim SMS, atau menggunakan aplikasi navigasi.


Terdapat juga SuperNighttime Standby, yang mengenal pasti dan menyesuaikan diri dengan rutin waktu tidur untuk memastikan bateri anda hanya berkurang sebanyak 2%. Sebagai tambahan, untuk pengecasan pada waktu malam, 30WVOOC Flash Charge 4.0 mendapat langkah keselamatan yang menghalang pengecasan berlebihan dengan Battery Guard.


OPPO Reno5 F juga menawarkan pelbagai kelebihan dari segi produktiviti melalui sistem operasi berdasarkan Android 11 ColorOS 11. Dengan sistem operasi ini, pengguna juga dapat memperoleh beberapa ciri tambahan untuk menyokong produktiviti.


Perkongsian Berdekatan di OPPO Reno5 F membolehkan pengguna berkongsi dokumen dengan cepat dengan pengguna OPPO lain di sekitar. Pengguna juga mungkin dapat menangkap tangkapan skrin dan menterjemahkan kandungan dengan serta-merta dengan Terjemahan Tiga Jari bekerjasama dengan Google Lens.


Terdapat juga ciri keselamatan, iaitu Safe Safe, yang menawarkan penyelesaian untuk pengguna yang sering kehilangan peranti mereka. Melalui Safe Safe, pengguna dapat mengakses HeyTap Cloud untuk mengambil data peribadi mereka dari peranti mereka yang hilang.


Ditambah dengan App Lock yang memungkinkan pengguna memiliki kendali penuh terhadap aplikasi yang dapat atau tidak dapat diakses oleh pengguna lain. Satu lagi adalah fitur Privacy Shield Screencast yang akan membatasi pemberitahuan pemberitahuan dan mesej, fitur ini juga dapat menyaring mesej yang tidak seharusnya ditampilkan di layar.


Bagi mereka yang ingin mendapatkan telefon bimbit ini, tersedia hari ini di semua rakan OPPO Store & Retail. OPPO juga menyajikan 2 pilihan warna Fluid Black dan Fantastic Purple.


OPPO Reno5 F Dilancarkan secara rasmi, Membawa Reka Bentuk Premium & Prestasi Tinggi OPPO Reno5 F Dilancarkan secara rasmi, Membawa Reka Bentuk Premium & Prestasi Tinggi Reviewed by thecekodok on 3:09:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.