Pakar Etika Dikritik oleh Netizen Asia, Kenyataan Makan Nasi Anda Mesti Menggunakan Pisau


 Pakar etika Grant Harrold telah dikritik oleh netizen Asia setelah mengatakan bahawa makan nasi memerlukan menggunakan pisau dan garpu atau sumpit. Ini dia tulis dalam tweet di akaun Twitternya @TheRoyalButler.

"Tuan-tuan dan puan-puan, ingatlah bahawa kita selalu menggunakan pisau dan garpu atau sumpit untuk makan nasi! Kita tidak menggunakan tangan atau jari kita !!!" dia menulis.


Tweet tersebut dimuat naik pada 6 Mac 2021 dan mendapat respons terhadap 1.2 retweet, 15.8 ribu petikan tweet, dan lebih daripada 2.4 ribu suka.


Tidak jelas apakah etika yang dimaksudkan oleh Harrold setakat ini, sama ada etika itu untuk orang Inggeris atau di peringkat global. Namun, kenyataan Harrold mengundang banyak netizen Asia untuk membuat tunjuk perasaan. Sebilangan besar orang Asia menggunakan tangan ketika makan dengan nasi.


"Tuan-tuan dan puan-puan, ingat kita makan mengikut tradisi & kepuasan, kita mengikuti beberapa etika asas awam untuk tidak menyinggung perasaan mereka yang makan dengan garpu & pisau. Tetapi di rumah & di negara kita, kita makan dengan jari kita," kata Salah. netizen.


"Saya tidak tahu. Saya suka tangan saya," kata yang lain.


"Sekiranya anda benci menggunakan tangan anda, sekurang-kurangnya anda boleh menggunakan sudu, bukan? Mengapa bersusah payah dengan garpu dan nasi yang jatuh sebelum sampai ke mulut anda?" Cadangan Warganet.


Tweet dari bekas kepala butler untuk Putera Charles, William dan Harry juga mendapat perhatian banyak orang hingga dilaporkan di berbagai media. Sebilangan besar jawapan yang diketengahkan dari netizen Asia yang cenderung eksentrik dan perut bergelora.


Pada pendapat anda, adakah wajar makan etika nasi menggunakan pisau dan garpu? Atau adakah anda mempunyai pendapat lain mengenai perkara ini?

Pakar Etika Dikritik oleh Netizen Asia, Kenyataan Makan Nasi Anda Mesti Menggunakan Pisau Pakar Etika Dikritik oleh Netizen Asia, Kenyataan Makan Nasi Anda Mesti Menggunakan Pisau Reviewed by thecekodok on 3:33:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.